Re: Hva gjør de på postkontorene Gløshaugen/ Dragvoll?

From: Håvard_Ravn_Ottesen (havard.ravn_at_ottesen.com)
Date: 08-03-01


Interessanne opplynsinger fra Andresen dette - og vil kommentere hva jeg
tenker om tjenestene som STUDENT og ENKELTPERSON. Påpeker her at jeg ikke
er for nedlegging av postkontorene - men at jeg ikke er enig med Andresen
i at ansatte i Posten skal over til Tapir for å gi et tilbud til Post i
butikk løsningen som han ser for seg. En slik løsning mener jeg bestemt
ikke vil være tjenlig for studentene eller Tapir.

On Thu, 8 Mar 2001, Trond Andresen wrote:
> Her er lista:
>
> - salg av fond (6 typer)

Som student er dette lite relavant - ikke mye penger å dytte inn på fond.
>
> - salg av alle typer lån

Muligens interessant - men kortidslånene jeg måtte ha behov for vil jeg
også kunne ta meg fri for å besøke en bank / kreditt instutisjon et annet
sted. I alle fall er det sikkert at dette er et tjeneste jeg ikke daglig
bruker

>
> - salg av forsikringer (reiseforsikring og kritisk sykdom)

Heller ikke dumt - men også dette er ikke noe jeg gjør daglig ...
Innbiller meg at de fleste har årlige avtaler med sin forsikrings - bank
forbindelse. Denne har en tendens til å bli automatisk fornyet

>
> - salg billetter (mye til Samfundet)

Dette er et servicetilbud som ER bra . Synd at POSTEN tar seg så godt
betalt for det.. Tapir selger i dag medlemskap i Samfundet - og dette bør
lett kunne inkluderes i et servicetilbud fra Tapir - billigere enn
Billettservice. Dette vil vi som studenter tjene på - Tapir også

>
> - behandling av innlevert post.

Er ikke dette primæraktiviteten ...??? - og vil derfor ikke inkluderes i
post i butikk løsningen.

>
> - behandling av ankommet post, ofte slikt som postsjåførene ikke finner fram
> til direkte. Det krever lokalkunnskap.

Som ovenfor
>
> - stort valgkontor

Aktualisert for de fleste studenter - som ikke har stemmerett i Trheim,
men i sin hjemkommune. De gangene det har vært mulig med forhåndsstemming
ved Posten har dette vært et populært tilbud for STUDENTER ... Dette er en
åpenbar tapssituasjon for studentene ... men forsvarer dette at de ansatte
i posten skal ansattes i Tapir ?? Post i butikk inkluderer meg bekjent
IKKE forhåndsstemmingsmuligheten.

En annen sak er om NTNU - Samskipnaden - Studentdemokratiet - Trheim
kommune bør drøfte en organisert forhåndsstemming for de store
velgergruppene ved NTNU. Er litt usikker på hva som har vært vanlig FØR
det var mulig å forhåndstemme på posten.

>
> - generell rådgiving om framsending av post og penger, innenlands og
> utenands. Det krever fagkunnskap.

Ikke inntektsbingenede for en post i butikk løsning - gebyrene er for lave
til å tjene på det - som Tapir må dersom man skal forsvare evt Postansatte
tilsatt i Tapir

>
> - stort salg av emballasje og frimerker.

Tapir har i dag et relativt godt utvalg av emballasje og bør lett kunne
selge frimerker - også i stort antall.

>
> - svar på alle typer spørsmål om Postbanken.
Hvorfor skal Tapir måtte svare for dette. Dette er en forretningsmessig
avgjørelse for Posten og Postbanken... Selvsagt ville det vært greit med
flere banker representert på NTNU - men om man ser på f eks dragvoll har
Fokus Bank valgt å legge ned sin filial - til tross for subsidierte
lokaler.

>
> ****
>

Min konklusjon er at studentens primærbehov (etter min formening) - som
kjøp av frimerker og betalingsformidling (semesteravgift) i stor grad kan
ivaretas av en post i butikk løsning. Frimerkesalg og billettsalg kan
inkluderes i en kiosk service på Tapir uten post i butikk i det hele.

Tapet av mulighet til forhåndsstemming på studiested er en tragedie - og
bør uansett tas opp i annen sammenheng - men dette er ikke ene og alene en
tjeneste som forsvarer de stillingene Tapir foreslås av Andresen å bli
pålagt å tilsette i.

> Igjen: Hva sier studentenes representanter, de i Kollegiet og (ikke minst)
> de som sitter i Samskipnadens styre?
>

Synes nesten det er upassende å kreve svar på denne måten. Du må huske at
du utforder til innspill i et medium du behersker - mens de gjerne er litt
mindre erfarne med epostbasert debatt (minnes Andresens anbefalinger for
forumet - Skriv ikke noe du senere kan angre på). Er man uerfaren i
debattformen formulerer man seg lett på en måte som kan tas til inntekt
for et annet syn enn det en representerer.

Ikke det at jeg også kunne tenke meg feedback fra "autoritetene" - men jeg
vil ikke tvinge de til det - min måte er heller å møte de på en arena hvor
en møtes som likemenn.

Dersom Andresen ØNSKER å få vite hva studentene i sentrale tillitsverv
mener - oppforder jeg han å ta turen på Velferdstingets møte i kveld. Der
velges det nye styremedlemmer til Tapir - Samskipnadens konsernstyre og
divisjonsstyre. Sannsynligheten for at en kan møtes på likefot for debatt
der er nok større enn i elektronisk form.

"Skremselsetterlysninger" - som jeg kaller Andresens oppfordring til
studentene vil over tid heller medføre en frykt for å delta i debatten.
Noe som jeg tror ikke er Andresens grunntanke.

Et lite sukk på slutten
mvh

Håvard Ravn Ottesen - havard.ravn_at_ottesen.com



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET