Forelesninger = "autoritær, professoral messing" ?

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 08-01-01


Se vedlagt kopi av oppslag nedenfor. Der står det i siste halvdel bl.a.:

>...
>Den nye undervisningsstragien peker ellers i retning av livslang læring,
>alternative undervisnings- og eksamensformer og det helhetlige studiemiljø.
>Autoritær, professoral messing fra kateteret og 8-timerseksamener skal bort.
>Studenten skal i sentrum, og foreleseren blir en veileder og tilrettelegger.
>...

Dette er oppsiktsvekkende. Jeg sikter da ikke til det intetsigende motesnakk
om "livslang læring", "helhetlig studiemiljø" og "studenten i sentrum", men
til den spesifikke nedrakking på forelesning som undervisningsform. Her
maner man man fram en karikatur av en foreleser, uten overhodet å balansere
dette med noen ord om den pedagogiske verdi av *gode* forelesninger. Eller
finnes ikke slikt ved NTNU?

Og hva menes med "autoritær" i denne sammenheng?
Hvis man med dette mener at foreleser ikke vil ha spørsmål fra studentene,
eller gjør narr av dem hvis de spør eller innvender noe, så er jo dette
ytterst urettferdig mot det overveldende flertall av NTNUs forelesere, som
er sjeleglade for alle tilløp til toveis kommunikasjon i auditoriet. Så
dette har minimalt med NTNU å gjøre.

Hvis man alternativt med "autoritær" mener at foreleser insisterer på at
han/hun veit mer om temaet enn studentene, og at kommunikasjonen derfor i
hovedsak går fra podiet og til dem, så kan jeg ikke helt se hva alternativet
skulle være. Debattmøte?

Og når det gjelder "kateteret", så står vi faktisk ikke stille der - vi
beveger oss en del blant annet for å skrive på tavla og bruke andre
hjelpemidler. Men kanskje vi skulle ha en trådløs mikrofon og springe
predikant-aktig mellom benkeradene?

I stedet for at vi skal drive med "autoritær, professoral messing fra
kateteret" som det tydeligvis er alt for mye av ved NTNU, så sies det at vi
skal "veilede og tilrettelegge". Betyr dette bl.a. at forelesninger skal erstattes
helt av auditorieøvinger, hvor faglærer går rundt og svarer på spørsmål fra
enkeltstudenter?

Sjølsagt ikke. Men da spør jeg om hvilket bryst NTNUs informasjonsseksjon
har sugd dette karikerte vrøvlet fra?

Trond Andresen
faglærer SIE 3005 reguleringsteknikk

******************************

Fra INNSIDA

>NTNU vil hjelpe studenter med å skaffe seg PC (8.1)
>
>Kollegiet har nå formelt vedtatt NTNUs undervisningsstrategi. Her slåes det
>fast at IKT skal bli en sentral del av undervisningstilbudet. NTNU vil etter
>hvert kreve at studentene stiller med egen PC, men forplikter seg til først
>å arbeide for finansielle ordninger.
>
>Den nylig vedtatte undervisningsstrategien ser for seg en utvikling der mer
>og mer av undervisningen foregår på nettet. Det er i denne sammenhengen NTNU
>ser det som en nødvendighet at alle studenter stiller med egen PC. Da må de
>imidlertid få økonomisk hjelp, og dette ønsker NTNU i arbeide for. Det
>presiseres i strategidokumentet at slike finansielle ordninger for PC-kjøp
>bør utarbeides sammen med de andre universitetene og høyskolene. Det sies
>ikke noe om hvor stor andel av kjøpesummen studenten selv må betale.
>
>Den nye undervisningsstragien peker ellers i retning av livslang læring,
>alternative undervisnings- og eksamensformer og det helhetlige studiemiljø.
>Autoritær, professoral messing fra kateteret og 8-timerseksamener skal bort.
>Studenten skal i sentrum, og foreleseren blir en veileder og tilrettelegger.
>Undervisningen skal i større grad bli prosjekt- og problembasert, og
>eksamenene sees på som en integrert del av selve læringsprosessen.
>
>Det legges også stor vekt på pedagogikk. NTNU-ledelsen forplikter seg til å
>gi fagmiljøene tilgang til faglig pedagogisk støtte og opplæring. Det må
>opprettes faglige møteplasser og arrangeres pedagogiske seminarer. Det må
>arrangeres minst ett omfattende pedagogisk utviklingsprosjekt i året. Og det
>må tas hensyn til de nye pedagogiske vinder når det planlegges ombygginger
>og nybygg.
>
>Undervisningsstrategien peker også på at studentene og faglærerne i langt
>større grad enn før må drive en kontinuerlig evaluering av faget og det
>helhetlige studiekvalitetsarbeidet.
>
>Av Even Gran



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET