Re: Ubegripeligheter i Mjøs-debatten

From: Bård Kjos (Baard.Kjos_at_idi.ntnu.no)
Date: 11-10-00


Gustav Foseid wrote:
>
> Spørsmålet var altså hvorfor det er "totalt uakseptablet" å la det
> være like mange studentrepresentanter som representanter fra akademisk
> ansatte i styret/kollegiet.

Kommentaren min var foranlediget av Petrik Pedersens referanse til 18000
studenter vs. 1200 ansatte. I debatten 2-2 vs. 3-1 mellom vitenskapelig
personell og studenter er disse tallene uten betydning, da forholdet snarere
burde vært 0-4 hvis antall hoder i hver kategori skal telle. Hva gjør vi
f.eks. hvis antall studenter fordobles eller halveres?

Dessuten: Hvis resonementet med antall hoder videreføres, er ikke fordelingen
mellom studenter og vitenskapelig personell det viktigste. Da blir det
viktigere å bestemme seg fomr om ikke 4,2 millioner nordmenn også bør ha en
viss rett til å hevde sin plass ved styrebordet - i form av EKSTERNE
representanter. Forholdet mellom eksterne og interne "brukere" av
universitetets varer og tjenester er ca. 210:1...

Universitetet er en institusjon som har som oppgave å forvalte, formidle og
videreutvikle KUNNSKAP i et samfunn (etter hvert globalt). I styret bør etter
mitt syn de sitte som er best skikket til å påse at dette skjer.

Det kan sikkert være at studenter er bedre skikket til dette enn vitenskapelig
tilsatte ved universitetet - påstanden er i hvert fall knapt egnet til å få
folk til å heve øynebrynene i dag - og det er heller ikke dette spørsmålet jeg
berører i min kommentar.

Det jeg peker på, er at fordelingen av representantene mellom ulike kategorier
må ta utgangspunkt i de OPPGAVENE styre er satt til å løse - ikke hvor mange
hoder som finnes innenfor hver kategori.

-- 
Bård Kjos                             | http://www.idi.ntnu.no/~baardkjo/
Department of Computer and            | ____ 
Information Science, Norwegian        | \  / The heart is a small
University of Science and Technology  |  \/       indomitable muscle...



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET