"Nokså god"....

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 18-08-00


.. eller "nuggen", Ng, som en del av oss halvgamlinger husker
fra datidas karaktersystem. Denne betEGnelsen skal nå svare til
bokstaven "D" i den nye karakterskalaen som innføres ved NTNU
om et år.

Jeg har aldri skjønt hvordan formuleringen "nokså god" kan bety at noe er
_dårligere_ enn "god". Jeg foreslo på siste kollegiemøte at det i stedet
skulle hete "mindre god", men det var åpnbart å tukle med et av de helligste
skolemester-monumenter i norsk pedagogisk tradisjon, og ble ikke vedtatt.

Kan en norsk-faglig kompetent kollega eller student forklare meg hvorfor
"nokså godt" betyr dårligere enn "god"?

Trond Andresen

>NTNU INNFØRER FØLGENDE KARAKTERSKALA
> FRA OG MED HØSTSEMESTERET 2001:
> A: FREMRAGENDE Høyt kunnskapsnivå. God
> analytisk evne. Kan bruke kunnskapen
> selvstendig.
> B: MEGET GOD God oversikt over
> kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen
> selvstendig.
> C: GOD Kan gjøre greie for de viktigste
> elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad
> bruke kunnskapen selvstendig.
> D: NOKSÅ GOD Oversikt over de viktigste
> kunnskapselementene mangler. Kan ikke
> bruke kunnskapen selvstendig.
> E: TILSTREKKELIG Tilfredsstiller
> minimumskravene, men heller ikke mer. Kan
> ikke bruke kunnskapen selvstendig.
> F: IKKE BESTÅTT Mangler både
> detaljkunnskap og oversikt.



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET