RE: Mjøs-utvalget: NTNU skal styres utenfra

From: Håvard_Ravn_Ottesen (havard.ravn_at_ottesen.com)
Date: 02-05-00


Trond skrev :
"Forslaget vil nok vekke reaksjoner". Mon det? Vil den jevnt over sovende
NTNU-befolkning i det hele tatt løfte hodet fra det de holder på med i det
daglige? Eller kanskje de synes det er helt greit å bli styrt av et eksternt
oppnevnt flertall, og en ansatt rektor som ikke trenger å ha tilknytning til
NTNU?

<Håvard svarer>
Til tross for at jeg ikke er medlem i Kollegiet [og ei heller
Kollegierådet -- som kanskje er riktig adressat for denne debatten], velger
jeg likevel å komme med en ytring.

At rektor velges med Kollegiet som valgforsamling er en besnærende ide ...
og at denne ikke må hentes fra egne rekker synes også som en spennende
tanker ... da spesielt med tanke på at en evt kan hente inn streke folk som
vil tjene NTNU i Rektor-rollen [hva med å hente inn en dean fra USA?]

Å rekruttere Rektor fra indre rekker alene gjør at Rektor har et
legtimitetsproblem - er han talsmann for fagmiljøet han kommer fra - eller
er han talsmann for NTNU. Dette jamfør universitetspolitiske debatter om
viktigheten av et det er en Rektor med NTH bakgrunn og så videre... Hvems
sak er det en slik Rektor taler ??? [Siste anmerkning uten kobling mot
dagens Rektor].

Så til dette med eksternt flertall ... Vil tro at dette er noe Mjøsutvalget
har hentet legitimtet til å gjennomføre ut i fra situasjonen ved Høgskolen i
Stavanger. Her har de eksternt flertall som en prøveordning med dept og har
anbefalt at dette videreføres... For de som er interessert i hvordan dette
er sammensatt ... http://www.his.no/Styret/Index.htm

Om dette vil være tjenlig for NTNU er kan sikkert diskuteres og utredes i
det nær uendelige. Andresens syn hvor man er skeptisk til eksterne
representanter generelt og næringslivssjefer spesielt er forståelig. Et
styre med næringslivstopper alene som eksterne representanter vil kunne være
uheldig for NTNU - men et styre bestående av seks eksterne vil kunne gi rom
for et større mangfold med hensyn til bakgrunn og representativitet i
samfunnet. En forutsetning må være at universitetet har mulighet til å gi
departementet en skikkelig innstilling om hvilke eksterne medlemmer de
ønsker.

Dagens prosedyre med hensyn på oppnevning av eksterne medlemmer synes ukjent
for de fleste ved universitetet - og Kollegierådets behandling av denne
saken i 1998 virket for meg som om det ble fremmet mange kandidater i siste
liten [undertegnende kan forøvrig opplyse om at de personene som ble
innstillt til departementet ble innstillt med klar støtte fra Kolleigerådet
og var vel forberedt på rollen. Alle kandidatene ble grundig presentert og
kjent for forsamlingen før avstemmingen fant sted].

Det største argumentet for et eksternt flertall er at det kan virke
konfliktdempende mellom avdelingene / enhetene ved institusjonen [noe av
argumentetasjonsrekket til Høgskolen i Stavanger]. Dette er en ting NTNU som
helhet bør reflektere over: Er vi i dag ved en situasjon hvor vi ikke
opplever konflikter mellom avdelingene styringsspørsmål? Jeg mener at NTNU
lett kan hevde seg som et universitet - men når en kommer til kampen om
kroner og ører, vil representantene i styret opptre som representanter for
sine fagmiljøer i stedet for å være helhetstenkere. Flere innlegg på denne
epostlista vitner om at enkelete ikke har oppgitt skyttergradstaktikken.

Bakdelen med et eksternt flertall kan være at vi vil få inngripen av
rikspolitikken inn i universitetes styre - Oppnevningen av eksterne
medlemmer er en middels stor politisk beslutning Statsråden gjør. Vi vil
derfor kunne få spor av politiske regimer i avgjørelsesstidspunktet som kan
være uheldige. En må derfor ta høyde for at eksterne medlemmer oppnevnes
blandt det utvalget personer universitetet [Kollegierådet] og fylkeskommunen
i Sør-Trøndelag [utvalg for utdannig ???] foreslår. På denne måten kan en
til en viss grad "kvalitetssikre" de eksterne representantenes kompetanse.
Jeg renger med at dette er problemstillinger som Stortinget kan innbefatte i
sin behandling av Mjøsutvalgets innstilling.

Et annet moment som jeg mener er relevant, er å klargjøre hvilken rolle
Rektor tenkes å ha i forhold til Kollegiet .. er denne personen som ansettes
en person som ansettes som operativ og blir en "politisk-administrativ"
universitetsdirektør? Hvordan vil så dennes rolle være ovenfor ledermøtet
ved NTNU [som eksisterer i dag]? Adressa skriver at det under styret skal
være et faglig kollegium ledet av rektor - er dette analogt med dagens
ledermøte ??? Jeg regner med at dette er spørsmål som vi vil kunne få svar
på om ikke lenge...

Jeg tror NTNU kan være tjent med et bredt sammensatt styre - hvor de
eksterne representerer mangfoldet i samfunnet og kan tilføre NTNU som
institusjon erfaringer vi sårt trenger. Det faktum at en foreslår eksternt
flertall, fordrer at oppnevningsrutinene er gode for å sikre interesserte og
engasjerte medlemmer med hensyn til NTNUs styreoppgave. NTNUs styre kan på
denne måten kunne fungere som et strategisk og helhetlig styre som kan
trekke perspektiver og retningslinjer for universitetet.

Håvard /s/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET