Re: Togulykka -- og "politikerne"

From: Tore R. Jorgensen (tore.r.jorgensen_at_fim.ntnu.no)
Date: 10-01-00


Hvilken kritikk er sendt NTB ?

Tore

At 07:05 09.01.00 +1100, Trond Andresen wrote:
>At 17:49 8/01/00 +0100, Tor Onshus wrote:
>
>>Problemet er ikke at NSB/JBV ikke har tilgang på utstyr som kan brukes, og
>>som oppfyller de krav som stlles. De mangler penger til å få
>>innkjøpt/installert
>>det på alle banestrekninger.
>>
>>At politikere og andre i denne sammenheng uttaler at hvis de hadde visst
>>at det gikk ut over sikkerheten, så hadde de fått penger, er selvsagt bare
>>tullprat. Men, de kan vel ikke si annet i en sådan stund.
>
>Og Bård Kjos skreiv:
>
>>...... man i etterkant av ulykken avdekker MANGE forhold som
>>KUNNE vært bedre, men som det stod å lese i en av hovedstadsavisene rett
>>før helgen: Budsjettposten NSB hadde foreslått for å investere i ATC på
>>Rørosbanen var strøket av POLITIKERNE PÅ STORTINGET under behandlingen av
>>statsbudsjettet forrige år. En vel så riktig konklusjon må vel - hvis denne
>>opplysningen er riktig - være at det er STORTINGSFLERTALLET som er "skyld"
>>i ulykken.
>
>Jeg er enig med både Tor og Bård her.
>Se vedlagt NTNB-artikkel nedenfor, tatt fra Aftenposten 7. januar,
>http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d117995.htm
>
>Men jeg vi fokusere på noe annet denne gangen, nemlig hvordan mediene ikke
>gjør jobben sin skikkelig for at den demokratiske prosess skal fungere.
>Artikkelen nedenfor går nemlig i den fella at den fordeler ansvaret LIKT på
>den samlede gruppe av "politikere", uen å fortelle oss hvem som sa hva, og
>hvordan de forskjellige personer og partier stemte. Dette fører til to ting:
>
>(1) Denne typen oppslag blir ubrukelig som et ledd i en demokratisk prosess,
>fordi den ikke setter velgerne i stand til å reagere ved neste valg.
>
>(2) Oppslaget bidrar også til den såkalte "politikerforakt" -- alle
>"politikere" er like håpløse. Dermed så bidrar dette til et samfunn av
>apatiske borgere som avstår fra å delta i den demokratiske prosess. Den
>ytterste konsekvens av apati og aggresjon rettet not "politikere" og
>"politikk" i sin alminnelighet --uten å skille mellom skitt og kanel-- er
>ikke bare apati, er fascisme.
>
>Denne kritikken er også sendt NTB.
>
>Trond Andresen
>
>*********************************'
>
>>Stortinget utsatte sikkerhetstiltak på
>> Rørosbanen
>>
>> "På noe sikt vil det være behov for utbygging av
>> automatisk togkontroll (ATC) på Rørosbanen." Slik lød
>> Stortingets vedtak våren 1997.
>>
>> For å presisere uttrykket "på noe sikt" vedtok det samme
>Storting at "Det ikke legges
>> opp til større investeringstiltak på Rørosbanen i
>fireårsperioden 1998-2001."Tidligere
>> hadde Jernbaneverket bedt om en bevilgning på 38 millioner
>kroner til å innføre ATC
>> på Rørosbanen, men bevilgningen ble strøket av politikerne.
>>
>> Forretningsplanen
>> I den jernbaneplanen Stortinget vedtok er sikkerheten
>underlagt "behovet for å
>> realisere NSB BAs forretningsplan". Det fremgår med all
>ønskelig tydelighet av kapittel
>> 7, pkt. 4 i den rullerende jernbaneplan.
>>
>> Som første punkt slår Stortinget fast behovet for "størst
>mulig sikkerhet i eksisterende
>> anlegg." Deretter prioriteres Bergensbanen, Dovrebanen og
>Sørlandsbanen. Også
>> andre tiltak innenfor godstrafikken blir nevnt før
>Stortinget som nest siste punkt vedtok:
>>
>> "Målet for kjøreveien er å tilrettelegge en
>effektivisering av togdriften gjennom fortsatt
>> utbygging av automatisk fjernstyring (CTC), togradio og
>automatisk togkontroll (ATC)
>> på strekninger der dette er lønnsomt."
>>
>> Ansvar
>> Hvis Stortinget i 1997 hadde vedtatt å bygge ut
>ATC-systemet på Rørosbanen, ville
>> ulykken ved Åsta ikke skjedd.
>>
>> Etter den store ulykken ved Tretten i 1975 ble det
>gjennomført en rettssak som fastslo
>> at det er umenneskelig å kreve at en lokfører under alle
>forhold skal se et rødt lys.
>>
>> Derfor var det den gang bred enighet om utbygging av
>ATC-systemet. Bare på den
>> måten kunne man få en tilnærmet 100 prosent sikkerhet for
>at det ikke ville skje
>> ulykker av den type som inntraff sist tirsdag.
>>
>> At det har tatt 20 år å bygge ut systemet, skyldes primært
>lave bevilgninger og en
>> nedprioritering av sikkerhet i forhold til lønnsomhet.
>>
>> Ansvaret for dette kan vanskelig legges på andre enn dem
>som bevilger penger til
>> sikkerhetstiltak på jernbanestrekningene. Og det er
>politikerne på Stortinget.
>>
>> Uthengt
>> - Lokførerne føler seg uthengt som yrkesgruppe, sier
>nestleder Roald Nyheim, til NTB
>> etter at rapportene om kjøring mot rødt lys er blitt et
>sentralt tema i jakten på ulykkens
>> årsak.
>>
>> Nyheim peker på at det i fjor bare var to tilfeller av
>kjøring på rødt lys uten at lokføreren
>> var klar over hva han gjorde. I begge tilfeller stanset
>ATC-systemet toget, og en ulykke
>> ble avverget.
>>
>> I de øvrige tilfellene handler det ikke om den type
>kjøring som medfører fare for
>> ulykker.
>>
>> Men to tilfeller i fjor ville vært katastrofale dersom
>ikke strekningene hadde hatt ATC.
>> Hvor mange lignende episoder NSB har hatt siden
>innføringen av ATC startet, vet bare
>> de innviede.
>>
>> Et sentralt punkt for den regjeringsoppnevnte kommisjonen
>vil derfor måtte bli en
>> klargjøring av hva Stortinget visste eller ikke visste da
>det nedprioriterte å bygge ut ATC
>> på Rørosbanen i 1997.
>>
>> Kommisjon
>> Oppnevnelsen av granskingskommisjonen er et uvanlig tiltak
>som vanskelig kan
>> oppfattes som annet enn en form for mistillit til
>jernbanens egne folk.
>>
>> Noe lignende skjedde etter gruveulykken i Kings Bay da det
>først ble levert en
>> internrapport fra fagfolk i den såkalte
>Midbøe-kommisjonen. Etter politisk press ble det
>> så nedsatt en ny kommisjon under et annet departement. Det
>var
>> Tønseth-kommisjonen som også ble ledet av en jurist.
>>
>> I stedet for penger til et ATC-anlegg i tide, har
>politikerne sørget for en ekstra
>> kommisjon i tillegg til de to faste som i
>granskingsarbeidet skal yte politiet hjelp.
>>
>> Imens må togene fortsatt rulle på Rørosbanen i hele vinter
>slik de alltid har gjort -uten
>> ATC. Først til sommeren, når telen i noen måneder har vært
>ute av jorden, kan også
>> folk i Østerdalen føle seg 100 prosent trygge på at ingen
>tog kjører mot rødt lys.
>>
>> (NTB)



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET