Re: Elendig "180" på nett ved NTNU

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 07-09-99


At 17:54 7/09/99 +0200, Olav.Bohnsdalen_at_itea.ntnu.no wrote:

> Jeg forstår deg ikke. Selvfølgelig leste jeg innlegget ditt. Jeg har
> heller ingen interesse av å støtte dårlige produkt, uansett hvem som
> kommer med dem.

Da avventer vi et utspill fra NTNU overfor Telenor om bedre grensesnitt.
 
> Ut ifra det du skriver, har du allerede konkludert med at
> 180-tjenesten på web er elendig. Det betyr i mine ører nærmest
> ubrukelig. Noe du påviser med et eksempel.

Spør andre. Mange mener at dette er dårlig. Ellers er det formålsløst å
diskutere videre på nyansene mellom "elendig", "ubrukelig", "dårlig", etc.
La oss ikke spikke fliser.

> Jeg tar tak i dette eksemplet og sier at det faktisk ikke er så ille,
> og at vi ikke ennå kan trekke den konklusjonen du legger opp til.

Jeg og flere med meg stiller store krav til et slikt grensesnitt,
andre igjen er strålende fornøyd med bare å få telefonkatalogen på nett, og
er takknemlig når de etter noe plunder får treff. Når bruk av 180 blokkeres
den 15/9, så mener jeg IT-universitetet NTNU ikke skal godta annet enn meget
gode tjenester på dette området. Det har vi ikke i dag. Du mener jo sjøl også at
dette ikke er bra nok idag:

>............Vi har alle interesse av et atskillig bedre brukergrensesnitt på tjenesten
> enn det vi har idag.

Du sier

> Derved får du det til at jeg kommer med en programerklæring fra
> administrasjonen om at det ikke er grunnlag for å kreve et bedre
> brukergrensesnitt av Telenor og ihvertfall ikke ta noe initiativ for å
> bedre dette.

Hvis jeg misforsto din konklusjon....

> Vi bør vente med å dra konklusjoner av 180-tjenesten på web.

....og at dere i stedet faktisk VIL ta et slikt initiativ, så er jo det utmerket.
Men da skjønner jeg ikke hva du mente med denne konklusjonen.

> Jeg synes du er utrolig flink til å utlede ting som andre ikke har
> sagt, og liker svært dårlig å bli lagt ord i min munn jeg verken har
> skrevet, sagt eller tenkt.

Det kan jo hende du har uttrykt deg på en måte som spriker i to retninger?

> Trond, jeg er NTNU-ansatt. Det betyr at vi er på samme side. Vi har
> alle interesse av et atskillig bedre brukergrensesnitt på tjenesten
> enn det vi har idag.

OK, da regner jeg med at dere tar et initiativ. Jeg vedlegger forslag til
brukergrensesnitt nedenfor. Send det videre til Telenor
hvis dere liker det!

> Hovedspørsmålet nå er om tjenesten er så dårlig
> at vi ikke kan stenge adgang til 180-nummeret?

Det er et annet spørsmål. De to kan diskuteres samtidig eller hver for seg.

> Det er dette spørsmålet vi er uenige i.

Det også.

>Dessuten vil vi alle kunne nå 180-tjenesten via
> sentralbordet vårt.

Tungvint. Og stakkars de på sentralbordet, som sikkert har
nok å gjøre idag.
     
> Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha en polemikk om hvordan
> administrasjonen tenker.

Hvorfor ikke? Jeg synes det meget interessant å vite hvordan
administrasjonen tenker. Det får nemlig følger for oss som er ansatte
ved NTNU. Hvis vi først får vite om ting etter at de er avgjort i
administrasjonen, er det som regel vanskelig å få omgjort dårlige
avgjørelser. Og administrasjonens avgjørelser er ikke alltid
gode.

>Vi ønsker en best mulig tjeneste til lavest
>mulig pris. Det regner jeg vi alle er interesserte i.

Sjølsagt. Da avventer vi et snarlig utspill fra NTNU overfor Telenor
om bedre grensesnitt.

Og med dette er akkurat dette temaet utdebattert fra min side i dette
forum.

mvh

Trond Andresen

******** Et bedre grensenitt?? *********

Poenget er å lage et som er mye mer tolerant for hvordan brukeren setter
opp sitt søk. Her er mitt forslag til brukergrensesnitt:

ord1 ord2 ord3 ...

Evt.

ord1 ord2* ord3 ...

(trunkering bakfra på hvert enkelt ord mulig)

Systemet gir treff på alle poster som inneholder alle ord. Det er
likegyldig om ordene knytter seg til fornavn, etternavn, firmanavn,
gateadresse, by, kommune, postnummer, telefonnummer. Et "ord" defineres
som alt som er skilt med mellomrom. Bare ordene finnes et eller annet
sted (rekkefølge likegyldig) i infoen om den søkte abonnent,
blir det treff.

Ta søket på Leif Høegh rederi som eksempel. De ligger i telefon-databasen med

>Høegh Leif & Co ASA skipsrederi Wergelandsv. 7
>0167 Oslo
>Pb 2596 Solli,
>0203 Oslo
>
>*22869700
>Mobiltelefon Havari 92849913
>Telefaks 22201408
>Mobiltelefon Urdshals Ronny vaktmest. 92849902

Med mitt forslag ville følgende søk gitt treff (som ikke ga
treff da jeg prøvde):

leif høegh

leif høegh*

leif høegh & co

I tillegg ville disse gitt treff (de gir heller ikke treff med det
nåværende system):

høegh oslo

høegh werge*

høegh sol*

høeg* skips*

havari høegh

høegh asa

høegh vaktm*

vakt* høegh



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET