Peer: Forrykt! Aldeles fra vid og sans!

From: Lars Othar Svaasand (svaasand_at_fysel.ntnu.no)
Date: 23-03-99


Kjære alle kombattanter

Det er gledelig å observere at det er interesse for å diskutere selve
eksamensordningen. Rasjonalet for å avholde eksamen er, såvidt jeg kan se,
ene og alene å opprettholde motivasjonen hos studentene til å lære seg
stoffet.
Det er derfor et paradoks at det i mange fag benyttes minst like store
ressurser til å lage eksamensoppgaver, sensurere de, og deretter behandle
klager, som det totalt benyttes til selve undervisningen.
Det kan nok også hevdes at eksamensresultetene er viktig for å hjelpe
fremtidige arbeidsgivere til å sortere ut de beste kandidatene; men denne
sortering kan umulig høre med til universitetets egentlige oppgaver.
(Dersom arbeidsgiver ønsker en slik filtrering kan de betale et
Headhunterfirma for jobben, og ikke belaste trange universitetsbudsjett med
slikt)

Departementet har forøvrig definert den undervisningsmessige del av
eksamenen til å være lik null; det er bare ved å definere eksamen som en
administrativ oppgave, og ikke en undervisningsmessig oppgave, at
departementet i forskrifts form kan fremsette krav om eksamensoppgaver på
begge målformer.

Tilbake står vi derfor med at eksamen er en administrativ pest og en plage
for alle parter; kanskje et det en nødvendig plage for studentene, mens
det for faglærerene bare en ganske unyttig plage.

Trond's forslag om å forenkle oppgavene til et avkrysningsskjema er en
meget god idé. Dette benyttes , såvidt jeg har kunnet erfare, i enkelte fag
ved andre universiteter, f.eks. Technion i Haifa. For å redusere rent
praktiske problemer som fusk etc. blir rekkefølgen på skjemaene av
spørsmålene permutert på et sett skjema. Derved kan bruk av fuskelapp etc.
lett bli hasardiøst.

Forøvrig benyttes dette systemet når en avlegger teoriprøve til førerkort i
California. Kandidatene får utlevert et skjema med 36 spørsmål, hvert med 3
alternative svar. Skjemaet avkrysses der og da, og kontorassistenten legger
rette sjablon over svar-kolonnen.
Dersom minst 32 kryss dykker opp i sjablonens hull så -vips- har du bestått.

Dermed er hele eksamen overført til en enkelt administrativ oppgave, ganske
som den er de facto er definert etter Departementets tolkning av Målloven.

Hilsen

Lars O. Svaasand

Dr. Lars O. Svaasand
Professor of Physical Electronics
Division of Physical Electronics
Norwegian University of Science and Technology
N-7034 Trondheim, Norway
e-mail NORWAY: svaasand_at_fysel.ntnu.no
phone. + 47 73 59 4421
fax. + 47 73 59 1441



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET