(no subject)

From: Lars Othar Svaasand (svaasand_at_fysel.ntnu.no)
Date: 22-03-99


Om lemen og universitetslærere

         Nylig var det et TV program som presenterte en meget interessant
hypotese om årsakene til de sterke svingningene i lemenbestanden.
        Lemen har som kjent en meget stor reproduksjonsevne, og bestanden
blir raskt stor nok til å beite næringsplantene fullstendig ned.
        De sterkt nedbeitede plantene har en overlevelsesstrategi hvor den
siste energi brukes til å produsere toksiner i stedet for blomster. Neste
år forgiftes dermed lemenene, og bestanden synker raskt til et minimum.
Dermed får plantene ro på seg til å forberede en ny blomstring og
frøsetting. Etter en 4 års periode er plantene i full blomst; dermed er
grunnlaget for ny vekst i lemenbestanden lagt, og syklusen gjentar seg.

        Universitetslærerne har i lang tid vært utsatt for alskens
sofistiske administrative påfunn, hvorav det siste er kravet om
eksamensoppgaver på begge målformer.
        Dette krav gnager nok i seg de siste strå av velvilje hos på
forhånd sterkt nedbeitede universitetslærere, og kan bli starten på at
disse satser sin siste energi på overlevelsesstrategi.

        Jeg skal ikke elaborere om resultatet blir like toksisk som hos
lemenenes beiteplanter; dog ville det forbause meg om resultatet bereder
grunnen for den oppblomstring i nye undervisningsformer og
etter/videreutdanningsskurs som NTNU nu raskt trenger.
        Jeg skal heller ikke elaborere over når og hvor den nye blomstring
og frøsetting kan bli; kanskje blir det langs Snarøyas strender.
       Gudmund og Fred. blir nok glade!

Tilslutt noen ord med litt dikterisk frihet (etter A. Garborg)

Med fjøla for augo og ringen i nasen--

Det kunne vera godt og vel, men...pokkeren ta administrative føresegner.
"Og ramslæringa" sa Strand. "Å," svara Karl Magnus, "den er ikkje den
verste! Når der gjeld føresegner, trur eg ramslæringa er det likaste; for
dei som lærer seg til å tru at dei forstår fåresegnene, dei vert tullingar
reint. Dei får fjøla for augo og ringen i nasen, så dei aldri lærer å
tenkje sjølvstendig. Nei; men den kateketiske metoden, far! den er ulykka!.
Det er beintfram opplæring i å vera ettersnakkar og usjølvstendig; du
skulle aldri sjå slik styggedom!"

Lars O. Svaasand

Dr. Lars O. Svaasand
Professor of Physical Electronics
Division of Physical Electronics
Norwegian University of Science and Technology
N-7034 Trondheim, Norway
e-mail NORWAY: svaasand_at_fysel.ntnu.no
phone. + 47 73 59 4421
fax. + 47 73 59 1441



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET