Veiprising: Paranoia'n bør ha proporsjoner

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Fri Jan 21 2000 - 15:59:00 MET


Her følger et nytt utdrag av den Veiprisingsdebatt som har gått de siste
dager i RV-miljø. Som det framgår av innlegget innebærer det en kritikk
av venstresidas tendens til ikke å rasjonere litt på paranoia'n om Storebror,
til sånne områder hvor den virkelig er på sin plass.

Trond Andresen

**************************************************

............
..............La meg gjøre meg til djevelens advokat
et øyeblikk og bidra til paranoia'n. Dagens Køfri-brikker i Trondheim (og
Oslo) er "passive", dvs. de fungerer som en reflektor for en innkommende
radarpuls, og det reflekterte signal inneholder en unik signatur. Denne
signaturen lagres i en lokal datamaskin. En gang i døgnet (om natta) tømmes
alle signaturer fra lokale datamaskiner til en sentral datamaskin, som
identifiserer eieren av brikken, og trekker fra et beløp på dennes konto. Så
slettes passeringsoversiktene før en ny dag, og det eneste som gjenstår og
lagres er resterende beløp på eierens KØFRI-konto.

Aktive brikker derimot, kan lages slik at de ikke gir systemet identiteten til
sjåføren ved passering.

Med dagens passive brikker er det altså slik at man
teoretisk kan ha et illegalt program i
den sentrale datamaskinen som en gang i døgnet finner ut at man har
plassert bom nr X klokka Y siste døgn, og lagrer dette for framtidig bruk.
Teoretisk, for eventuelt misbruk her er forholdvis lett å kontrollere. Men om
dette likevel skulle skje, hva er det egentlig Storebror skal bruke det til?
En passering eller to gjennom en bomring er jo knakende uinteressant i
forhold til telefon/mobiltelefon/Internett-trafikk - som gir hundre ganger
mer interessant informasjon for overvåkerne, hvis de slipper til, og hvor
det er mye enklere og mer tilrettelagt for å overvåke, legalt eller
illegalt. Men RV har jo ikke motsatt seg digitale telefonsentraler (som
vi har overalt i Norge nå), GSM-mobilnett, eller Internett (heldigvis)?

Og hva med de fartskontrollerende fotoboksene som hindrer en rekke
dødsulykker, og som snart vil bli satt opp med digitale kameraer med
ubegrenset kapasitet fordi bildene overføres trådløst og løpende til
sentralen, i stedet for at noen må hente ut filmruller med jevne mellomrom.
Er RV mot disse fotoboksene også?

(Jeg for min del vil ha langt flere
av dem! Gi meg heller flere fotobokser langs en *tofelts* E18 mellom
Drammen og Holmestrand (hvor jeg har kjørt nesten hver sommerferie-
sesong i 30 år), slik at de egotrippende overklasse-drittsekkene i BMW
må skikke seg, i stedet for å legge ut enda mer firefelts vei på den beste
dyrkajorda i Norge!)

Poenget mitt er altså at den voldsomme RV-overvåkingsparanoia på
veiprisingssystemer er fullstendig ute av proporsjoner med de manglende
reaksjoner på annen og mye "farligere" (i betydninga overvåkingsmuligheter)
teknologi, som omgir oss overalt og som vi bruker daglig.

Dermed gjenstår den pinlige forklaring at RV (ubevisst) har falt for de
bilvennlige jourmalisters vellykka propagandakampanje med å hyle opp om
Storebror, mens disse egentlig og som alltid bare har en ting i hue: Kamp
mot alle slags bilavgifter og mot alle restriksjoner på privatbilismen.

Trond Andresen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Wed Mar 15 2000 - 12:52:10 MET