En annen verden er ikke mulig

From: erling@fossen.as
Date: 05-05-02


>On Sat, 4 May 2002 19:32:55 GMT "Karsten Johansen" <kavejo@ifrance.com> wrote:
>>Den som kjenner Negris (a)politiske fortid gidder ikke bruke mye tid på
>>hans teoretiske tåkedotter. Det konkrete politiske resultat av Brigate
>>Rosses innsats var (og er) støtte til høyresiden og fascismen i sin
>>moderniserte utgave.
>
>EF: Hvorfor avfeier du en såpass spennende bok så meningsløst usaklig?
>
>>At historieløse mennesker tror kapitalismen (som de i den US-amerikanske
>>ånd oppfatter som Guds gave til menneskene og den realiserte og
>>definitive utopien) vil vare evig er kun overraskende hvis man hverken
>>kjenner Marx' eller Max Webers analyser av kapitalismen, Hegels
>>idealisering av Preussen som historiens sluttprodukt, nazismens forsøk
>>på å avskaffe historien eller diverse sovjettotalitært tankegods osv. De
>>beste analysene av den slags finner man i tillegg til hos Marx, hos
>>Zapffe, Nietsche, Victor Serge, Baudrillard og såmenn i litterære
>>produkter som Goethes Faust, Kafkas romaner og dystopiene til Boye,
>>Orwell, Axel Jensen og Huxley, Willy Kyrklund, Alexander Sinovjev (Den
>>lyse Framtiden) m.fl.
>
>EF: Jeg sier ingenting om at kapitalismen vil vare evig. Men de edruelig post-
>marxistiske analyser jeg har lest (bl.a Deleuze, Castells) hevder at
>globalisering er en irrreversibel prosess og at den i sitt vesen er
>kapitalistisk. Jeg sier ingenting om historiens slutt. Snarere tvert imot vil
>jeg si med Hobbes at intet udødlig kan skapes av dødelige. Alle
>samfunnsformasjoner endrer seg kontinuerlig.
>
>
>>Fossen: "ATTACs blåøyde parole En annen verden er mulig er for
>>hasjrøykende pasifister..."
>>
>>Siste gang jeg hørte denne typen språkbruk var da en "svensk" agitator
>>(med sterk US-amerikansk aksent) for den høyreekstreme og palmehetzende
>>sekten "European Labour Comitees" (grunnlagt av Lyndon LaRouche af en
>>sannsynligvis CIA-infiltrert del av USA-studentbevegelsen SDS) skrek
>>etter meg i raseri en gang på slutten av syttitallet.
>
>EF: Det finnes bare en verden. Det finnes ingen muligheter for å lage en helt
>annen. Framfor å bruke tid og krefter på å konstruere utopier må man jobbe
>gjennom den verden som er der. Jeg har ingen tillit til en teoretisering uten
>noen materiell forankring.
>
>>Jeg forstår Fossen er enig med Francis Fukuyama osv. - hele den
>>neoliberale dogmelæren og liturgien. Likevel: forklar vennligst (dersom
>>du vil noe annet enn bare å provosere/opphisse gemyttene) - konkret -
>>hvordan det er mulig å "ta kontrollen over sin hverdag" hvis du jobber i
>>en avdeling av f.eks. Coca Cola i en eller annen økonomisk frizone eller
>>for den saks skyld bare i Norge - uten å gjøre noe med så radikalt
>>kapitalismen at det blir meningsløst å kalle den dette?
>
>EF: Jeg er ikke enig med Fukuyama, men verken han eller jeg fant opp 1989 og
>Murens fall. Etter 1989 finnes det ingen konkurrerende systemer med globale
>ambisjoner lenger. En som kaller seg radikal må derfor arbeide for å gjøre det
>eksisterende systemet bedre. Å menneskeliggjøre det kapitalistiske samfunnet.
>Hva er det som er så galt med markedet, bare det fungerer? Det er heller ingen
>motsetning mellom en fri markedsøkonomi og et sterk sosialt samfunn.
>Kapitalismen har sterke irrasjonelle trekk som muliggjør radikal handling. Den
>tredje vei som har gjort Nord-Italia så rik og framgangsrik er en finurlig
>sammenkobling av kommunisme og markedsøkonomi. Men det de mange småsamfunnene
>der er så gode på er å skille mellom markedet og samfunnet. F.eks selger de
>Parmaskinken sin steindyrt på det globale markedet, men selger den til en
>spottpris på sine egne markeder.
>
>ef.
>



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 11-07-02 MET DST