debattinnlegg klassekampen

erik ness (eness@online.no)
Thu, 2 Oct 1997 16:03:10 +0100

KK-venn i praksis

Debatten om Klassekampens vei framover er viktig, og spørsmålet om
redaktørskiftet - spissformulert med hver enkelts kamp for sin kandidat -
er
nødvendig for å rense lufta og komme til en avklaring. Sjøl har jeg vært
aktiv for å støtte Jon Michelet, og ser heller ikke de andre kandidatene
som
kompromisskandidater. Jeg synes Jon M. er best.
Men, gjennom kampen for "min kandidat", ved å ringe til folk, diskutere om
de vil stå på oppropet for Jon, har det blitt mange og lange diskusjoner.
Per Bjønnes Kristiansen - steingammal KK-aktivist, kommandittist og
løsselger i mange år - oppsummerer ringinga for å få navn på
støtteopppropet forl Jon i Vestfold i tre punkter:
1)En brei enighet - samstemmighet - om at avisas redaksjonelle utvikling
har gått nedover. Avisa er blitt kjedeligere, mindre spiss, mindre
provoserende. Avisa ser ut til å ville spille en mindre rolle i folks
kamper - folks klassekamper.
2)De fleste som ble ringt til tegna seg på. Men noen vil ikke tegne seg på
opprop - enten fordi alle kandidatene ikke er kjent, eller at de synes
oppropsformen skjerper kampen. Hadde oppropet vært
formulert som ikke en støtte til Jon M. som redaktør, men til den linja han
står for - altså et motsvar på sak til redaksjonsklubbens opprop - ville
enda flere meldt seg på.
3)Folk spør: "Hva skal vi gjøre nå i praksis for å vise at vi er venner av
Klassekampen? Det vil bli ansatt en ny redaktør, hvordan skal vi trå til?"
Det er det siste som er grunnen til jeg har skrevet dette innlegget til
Klassekampen. "Hva skal vi gjøre i praksis?" Dette er et forsøk på å være
konkret. Her kommer to forslag:
1)Jeg gjør en jobb for salgsavdelinga - og vil gjerne ha hjelp fra andre,
f.eks. Maskinkjører'n - og får hjelp av noen, blant annet
KK-selgeren/-ververen Herrmann Hübenbecher i Oslo. Vi ringer på et
løssalgsnett jeg opparbeidet i forbindelse med 1.mai og siste valgkamp. Ca.
80 steder skal ringes opp og stilles følgende spørsmål: Vil dere være med
på å gjøre den første lørdagen i måneden til KK-LØRDAG? Vil dere være med å
organisere løssalg der dere bor den første lørdagen i hver måned framover?
Det ble satt inn en annonse i Klassekampen fra salgsavdelinga med
overskrift: Opprop fra Salgsavdelinga! Oppfordringa er spredd på KK-Forum,
ringinga er begynt. Det blir flere annonser. Mere ringing. Regnearket på
datamaskinen skal fylles opp.
Ola Bog ringte og sa: "Jeg selger på Blindern utenfor Fredrikke allerede
fra nå lørdag, 4.oktober." Er ikke det bra. For første gang på lenge vil
det
bli solgt aviser på det største universitetet i landet. Det er en mulighet
til å nå intellektuelle - en viktig kraft for klassekampen når de velger
folkets side.
Jeg vet det er flere KK-venner på Blindern. Bli med Ola og selg
Klassekampen. Vi selger i Larvik på lørdag. Det er flere universitet - med
mange KK-venner. Skien meldte seg på til KK-LØRDAG-kampanja og selger nå

lørdag. Noen steder - blant annet i Horten - har solgt fast hver eneste
lørdag. Det er mangebyer og tettsteder - med enda flere KK-venner. Det er
et potensiale, kanskje er 30 steder realistisk, men
50 er mulig?
Aksel Nærstad har sagt mye positivt om løssalgets betydning for avisa
tidligere. Bortsett fra det selvfølgelige i at salg av avisa skaffer penger
i kassa, at det ofte verves abonnenter på stand hvis man spør direkte, har
Aksel understreket betydninga av reklameeffekten ved å stå på gatehjørner
og torg. Reklamekonsulenter skal ha sagt at KK-på-gata er verdt mange tusen
kroner som andre aviser må betale for gjennom kommersiell annonsering.
Derfor er det å øke løssalget et viktig bein i den strategien avisa nå må
ha for å overleve.
Løssalget har også den opplagte fordelen at det aktiviserer KK-vennene.
Det skaper møteplasser. Det er lettere å spørre organiserte KK-miljøer om
organiserte innsamlinger, verving av abonnenter osv. og få større
ringvirkninger ut til mange, med folk som brenner for avisa i praksis.
Klassekampen har i en del år undervurdert løssalgets betydning. Noen
løsselgere har ikke villet ut fra avisas utvikling. De tre kampanjedagene
(1.mai og valget) har vist at avisa ikke har lagt mye arbeid i å lage en
salgbar avis på gata. Diverse samtaler med redaktøren førte ikke til noe i
praksis. Ikke en gang en salgbar førstesida ble
prioritert. Den var ikke lett å holde høyt opp i lufta.
Derfor er kardinalspørsmålet til KK-vennene - uansett hvilket opprop de
står på: Blir dere med på å få KK på gata, gjøre den første lørdagen i hver
måned til KK-lørdag? Kanskje er 50 løssalgssteder nødvendig for å sikre
Klassekampen som dagsavis?
2)Det andre forslaget tar utgangspunkt i at det er mange som vil gjøre
noe.
Jeg oppfatter det som en realitet. Derfor er forslaget rett og slett å
bringe videre en tanke som noen av oss i Vestfold har snakket om: Samle
KK-venner med en gang redaktørspørsmålet er avklart for å lage faste lokale
KK-grupper. En slik gruppe kan ha mange eller få oppgaver. Vi har en ide om
å få ned den nye redaktøren til et åpent møte og fortelle om redaksjonell
profil, oppgaver og få debatt om avisa og avisarbeid. Så må vi sortere og
prioritere:
-Greier vi å få løssalg i alle Vestfold-byene? Ja, tror vi, ihvertfall den
første lørdagen hver måneden.
-Det må lages en plan for abonnementsverving. Blir det vervekampanjer?
-Økonomisk arbeid. Aksjesalg, innsamlinger og ikke minst: få flere til å
bli med på KKs støttering.=09
-Åssen få den radikale ungdommen i fylket til delta? Vi hører at Rød Ungdom
i Porsgrund er KK-selgere. Det må være en utfordring til RU i Sandefjord og
Tønsberg. SU pleier å like KK. Vil de selge sammen med oss?
Det er mange utfordringer. En av dem er å ikke brenne for mange broer nå
i innspurten før ny redaktør ansettes. Da er det lettere å gå videre til
neste fase - som er rett rundt hjørnet - å være KK-venn i praksis.
Erik Ness