Fra Solveig Mikkelsen: Redaksjonell styring

Trond Andresen (t.andresen@uws.edu.au)
Wed, 24 Sep 1997 12:26:04 +1000

Dette er ikke et innlegg for den ene eller andre sida i striden om
Klassekampen, men ei anledning til å fortelle ei morsom historie. Historia
handler om aviseier Rupert Murdoch på slutten av 80-tallet.

Vi er på en konferanse, der Rupert Murdoch holder foredrag for journalistene:

- Hva er den store saken i vår tid, spør Murdoch?
- Narkotika, svarer en av journalistene.
Murdoch rister bare på hodet og gjentar: - Hva er den store saken i vår tid?
- Feminismen, svarer en annen journalist.
Murdoch rister nok en gang på hodet og gjentar: - Hva er den store saken i
vår tid?
- Kriminaliteten, foreslår en tredje journalist.
Murdoch rister atter en gang på hodet og foretrekker heller å svare sjøl:
- Den store saken i vår tid er kommunismens sammenbrudd!

Neste dag var Murdochs aviser fylte med artikler om den store saken i vår
tid: Kommunismens sammenbrudd.

Det er mange måter en aviseier kan utøve redaksjonell styring på.

(Fortalt av Phillip Knightley på australsk fjernsyn denne uka. Den
anerkjente australske journalisten lanserte denne uka sin sjølbiografi, der
han blant annet forteller denne historia).

Solveig Mikkelsen