KK har et spesielt forhold til sine lesere og burde utnytte det til å få
bedre tilbakemeldinger.
Hvorfor ikke ha en fast leserundersøkelse hvert halvår - riv av baksida og
send inn (eventuelt med boka til Erling el. som lokkemat). Det skulle gå
ann å få en avtale med postverket slik at det var ferdig frankert. Kanskje
må det være et eget ilegg med bedre papir osv. osv.
I motsetning til vanlige markedsundersøkelser hvor kunden blir behandlet
som et objekt, kunne man legge opp til en dialog. Si til folk hva en lurer på
- vi er interessert i hvor mye tid du bruker på KK - kan du begynne å notere?
- vi vil gjerne vite om/hvor mye du leser NTB små notisene - kan du være
obs på det neste uke
- vi er spesielt interessert i hva du mener om kulturstoffet, kan du kikke
spesielt på det den neste måneden (fulgt opp med små notiser som minner
folk om "månedens fokus = kultur".
...så kunne en ved ukas/månedens slutt sende ut spørreskjemaet.
I og med at man fra før har (kjønn, yrke alder, utdanning, andre
aviser/medier) ville man slippe den trege innledningen til
engangsundersøkelsene om k,y,a,utd ovs. men kunne gå rett på sak.
Ved en slik mest mulig humørfylt, men seriøs dialog med leserne ville
redaksjonen få en masse nyttig info, leserne ville få et inntryk av hva
slags tanker som rører seg i redaksjon rundt viderutvikling av KK. Når folk
sier opp vil en vite hva de har svart underveis - og kan sammenligne det
med hva de svarer i etterundersøkelsen.
I KKs nåværende vanskelige situasjon ville en løpende leserundersøkelse
kunne gi det informasjonsgrunnlaget som skal til for å gjøre de riktige
satsingene. Med så små marginer har du ikke råd til å bomme. Og
tålmodigheten på den ene sida og viljen/evnen til fornuftig konstruktiv
kritikk av avisa kan begge bli bedre gjennom en slik løpende dialog.
Vh
Anders Ekeland
This archive was generated by hypermail 2b29 : Sun Jan 16 2000 - 16:57:37 MET