PRIMAS: Promoting Inquiry in Mathematics and Science Education Across Europe
EU-prosjektet Primas (Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe) samlet 14 partnere fra 12 land.
Siktemålet for prosjektet var todelt. For det første var målet å spre undersøkende og utforskende
arbeidsmåter i matematikk og naturfag på alle nivåer i utdanningen.
Det ble utviklet materiell både for bruk i skolen og for bruk i profesjonsutviklingsarbeid med lærere. Modellen som ble brukt var
i to trinn. I det første trinnet arbeidet lærerutdannere fra HIST med et utvalg lærere fra skoler i Trondheimsområdet,
en barneskole, en videregående skole og 5 ungdomsskoler. Disse utvalgte lærerne, som fikk betegnelsen multipliere,
jobbet senere med kolleger, i hovedsak på egen skole, med ideene fra PRIMAS-opplegget. På denne måten var det mulig å
oppnå en mangfoldiggjøring av den faglige kunnskapen. Det andre målet i PRIMAS var å forske på hvilken effekt et
slikt profesjonstutviklingskurs har på læreres undervisningspraksiser.
Lokalt jobbet vi i utgangspunktet sammen med sju ulike skoler i Trondheim, hvorav 5 ungdomsskoler, en barneskole og en videregående skole.
Senere utviklet vi også et samarbeid med Melhus kommune og de åtte barneskolene i kommunen.
- Pepin, B., Lyngved, R., & Sikko, S. A. (2011). Working with mathematics and science teachers on Inquiry
Based Learning mathematics and science activities: the EU PRIMAS project. Framlegg på FoU i praksis 2011
- Dahl, H., Lyngved, R., Pepin, B., Sikko, S. A., & Munkebye, E. (2011). Developing an IBL community:
Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Framlegg på Towards Europe 2020: Inquiring minds and
innovative pedagogies in mathematics and science education
- Sikko, S. A., & Pepin, B. (2012). We like it, but we do not know how to do it! - Norwegian teachers' beliefs concerning IBL.
Framlegg på The European Conference on Educational Research 2012
- Sikko, S. A., Lyngved, R., & Pepin, B. (2012). Working with mathematics and science teachers on inquiry-based learning (IBL) approaches:
teacher beliefs. Acta Didactica Norge, 6(1), 18 sider.
https://doi.org/10.5617/adno.1086
- Lyngved, R., Pepin, B., & Sikko, S. A. (2012). Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and
science tasks. In FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning (pp. 275–285).
Trondheim, Norge: Tapir Akademisk Forlag
- Se også http://www.primas-project.eu
|
|