FaSMEd: Improving progress for lower achievers through Formative Assessment in Science and Mathematics Education
EU-prosjektet Fasmed samlet 10 partnere fra 8 land. Lokalt jobbet vi sammen med tre barneskoler i Trondheim.
Dette EU-prosjektet handlet om hvordan en kan bruke formativ vurdering og teknologiske hjelpemidler i realfagsundervisningen med tanke på å øke
motivasjonen og prestasjonene hos elever, og med særlig blikk på hvordan en kan jobbe med elever som i utgangspunktet sies å være lavt- eller
under-presterende. En viktig del av prosjektet var samarbeid med skolelærere om planlegging og utprøving av undervisning i såkalte lesson studies.
- Deliverable 1.2: FaSMEd ordliste
- Deliverable 4.3:
- Deliverable 5.1: Methodology
- Pepin, B., Sikko, S. A., Cyvin, J. K., Febri, M. I. M., Gjøvik, Ø., & Staberg, R. L. (2016).
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies. : FaSMEd project 2016 20 s.
- Sikko, S. A., Cyvin, J. K., Febri, M. I. M., Gjøvik, Ø., Staberg, R. L., & Pepin, B. (2016).
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of country studies. : FaSMEd project 2016 44 s
- FaSMEd verktøykasse:
- Cyvin, J., Gjøvik, Ø., Febri, M. I. M., Sikko, S. A., & Staberg, R. L. Innovative ICT-based
teaching materials in mathematics and science. Framlegg på EDUCATING THE EDUCATORS 2nd conference on international approaches to scaling-up professional
development in maths and science education. Freiburg, Tyskland, 2016-11-07
- Sikko, S. A., Gjøvik, Ø., Cyvin, J. K., Febri, M. I. M., & Staberg, R. L. (2017). 'Walking a graph' -
primary school students' experimental session on functions and graphs. In Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research
in Mathematics Education (CERME10) (pp. 2462–2469). Dublin, Ireland: European Society for Research in Mathematics Education.
HAL Id : hal-01942125, version 1
- Sikko, S. A., & Pepin, B. (2017). A Comparative Study on Formative Assessment and Technology in Mathematics and Science Classrooms Across
Europe. Framlegg på ECER 2017, København, Denmark.
- Gjøvik, Ø., & Sikko, S. A. (2019). 'Walking a Graph': Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology. Digital Experiences
in Mathematics Education, 5(3), 179–202. https://doi.org/10.1007/s40751-019-00052-5
- Staberg, R. L., Febri, M. I. M., Gjøvik, Ø, Sikko, S. A., & Pepin, B. (2022). Science teachers' interactions with resources for formative
assessment purposes. Educational Assessment, Evaluation and Accountability.
https://doi.org/10.1007/s11092-022-09401-2
- Se også https://research.ncl.ac.uk/fasmed/aboutourproject/ og
https://microsites.ncl.ac.uk/fasmedtoolkit/
|
|