Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
NTNU 2014
MERK: Det følgende er ei
avsnittsliste, et studieteknisk grep for lettere å kunne følge tankegangen i
boka. Vi komprimerer avsnitt for avsnitt til ett begrep eller én setning. –
En brukbar regel for å finne nøkkelbegrepet er å ta den første eller siste
setningen. Ofte innfører første setningen avsnittets tema. Noen ganger
konkluderer eller oppsummerer den siste setningen det som var temaet.
Nummerér avsnittene i boka for å få dette til å fungere |
The Social
Construction of Reality
"Den samfunnsskapte
virkelighet"
Peter L. Berger & Thomas
Luckmann
Del III Samfunnet som
subjektiv virkelighet (s. 135-182)
Internalisering av virkeligheten
Internalisering og sosial struktur ·
Teorier om identitet ·
Organisme og identitet |
*
Obs! Det er 48 sluttnoter, de er vesentlige for klarheten i resonnementet.
Internalisering
av virkeligheten
Primærsosialisering 1. Samfunnet
eksisterer som både en objektiv og en subjektiv virkelighet + samfunnet er en
fortløpende dialektisk prosess av eksternalisering, objektivering og
internalisering (og det samtidig ikke i påfølgende tidsfaser). Å leve i et
samfunn betyr å ta del i dets dialektikk, det vil si, å ta del i
eksternalisering, objektivering og internalisering. [Merk at alle tre (også
objektiveringen) egentlig er subjektive prosesser (og produkter). Dette fordi
de er vesensmessig menneskelige. Men – derfor er de også nettopp sosialt humane.] 2. Enkeltmennesket
er ikke født som et samfunnsmedlem, det blir et samfunnsmedlem ved internalisering. Den gir
grunnlaget for å forstå ens medmennesker (de subjektive prosessene hos dem) +
verden som en meningsfylt og sosial virkelighet. Den er også grunnlag for
tegndannelse, enten det er i dens enkle eller egne mer kompliserte former. 3. Internalisering
betyr at enkeltmennesket overtar den verden som andre allerede bebor. Dermed
forstår vi ikke bare hverandre, men vi definerer verden gjensidig. Ikke bare
lever vi i samme verden, vi deltar i hverandres tilværelse. 4. [Fra
biologien: ontogenesen =
utgangspunkt og utvikling for individet av en bestemt art; fylogenesen = utgangspunktet og
utviklingen for selve arten som sådan]. Primær og sekundær sosialisering
(dette er hovedbegrep i et annet fag, pedagogisk psykologi). 5. Betydningen
av ”Signifikant Others” er utviklet i samme fag (fra
G.H. Mead) – det
dreier seg først og fremst om foreldre i tidlig barndom, siden lærerne i
skolen, så kamerater, etc. [idiosynkrasi » ”egenart”] Primære ”signifikante andre” tilfører barnet sin egen
verden i primærsosialiseringen (ikke bare en generell sosial struktur). 6. Emosjonenes
rolle i sosialisering. Identifikasjonen med signifikante andre, også
emosjonelt (ikke bare etterherming av handling, for eksempel). Dialektikken
mellom egen-identifisering og andres identifisering hos selvet. 7. Subjektiv
tilegnelse av identitet (selvforståelsen) av den sosiale verden (som
objektivt ”sted” for livet) er to sider av
samme internaliseringsprosess. 8. The Generalized Other”[G.H.
Mead],
abstraksjonen fra det spesifikke i øyeblikket til det generelle i
allmenngyldige normer for sosialt liv. 9. Opprettelsen
av generaliserte andre betyr at internaliseringen
har utkrystallisert subjektivt både samfunnet, identiteten og virkeligheten. 10. Utkrystalliseringen
av ”den generaliserte andre” betyr [en løpende prosess av]
opprettelse av en [tilnærmet] symmetri mellom objektiv og subjektiv
virkelighet. Språkets betydning! Den tilnærmede symmetrien henger sammen med
det ”eks-sentriske” mennesket (jfr. antropologien
hos Plessner og selvforståelsen hos Simmel). 11. For
individet blir sammentreffet av tilfeldigheter i primærsosialisering en
meningsfull helhet, Verden, rett og slett. 12. Innholdet
som internaliseres. Språket, motivasjons- og tolkningsmønster, legitimering. 13. Infantil
realisme (Piaget). 14. Sosialt definerte
program for innlæring i primærsosialiseringen. 15. Vitensforråd,
alder og sosiale klasser. 16. Primærsosialiseringen
er slutt når "The Generalized Other" er
etablert. Men hvordan så opprettholde dette resultatet
(primærsosialiseringens virkelighet)? Sekundærsosialisering 17. Det er en
viss fordeling av kunnskapen i et samfunn som gir sekundærsosialisering. 18. Internalisering
av ”sub-verdener” (institusjonsbasert viten),
som resultat av arbeidsdeling. I språket fins semantiske felt som
signaliserer områder med spesialisert viten. 19. Et elementært legitimeringsapparat (med materielle og rituelle symboler). 20. Overgangen
fra primær til sekundær sosialisering markeres med riter, rites de passage
[jf. Van Gennep] 21. Mulige
konflikter mellom den etablerte virkelighet fra den primære sosialiseringen
og påbygningen (av spesialkunnskap) i den sekundære. 22. For
primærsosialisering spiller biologisk utvikling en stor rolle, i den
sekundære ikke mer. 23. Sekundær
sosialisering forutsetter ikke emosjonell innlevelse og binding (slik som den
primære). [Jfr. det som gjøres ved indoktrinering eller hjernevask]. 24. Sekundær
sosialisering gir det sjokk å presentere individet for flere verdener (enn
den primære eneste Verden). Sekundære roller, formalitet og anonymitet. 25. Det –
lunkne – emosjonelle engasjement i sekundær sosialisering [av småverdener –
jf. Benita Luckmann: small life-worlds]. 26. Det
opprettes en distanse mellom livet (selvet generelt) og det begrenset
rollespesifikke. 27. Å bringe
hjem – sekundær viten for individet
[er lærerens pedagog-tekniske utfordring]. 28. Teknikkene
for å skape kontinuitet mellom det primære (som allerede er der) og det
sekundære, som skal tilføres. 29. Ulike
områder av sekundærviten krever ulik grad av innøving til emosjonelt
engasjement. Godt eksempel: opplæring av religiøst personell. 30. Rituell
intensivering – til framkalling av forpliktelse, engasjement og opplevelse. 31. Ulike
kulturer gir ulike behov for teknikker for emosjonell intensivering. 32. Også
innenfor en institusjonell ramme fins slike variasjoner. 33. Primær og
sekundær sosialisering og samfunnets kompleksitet. Utviklingen av ”spesialtropper” for sekundærsosialisering (og
tilsvarende reduksjon av foreldrenes rolle). Opprettholdelse
og transformasjon av subjektiv virkelighet 34. Prosedyrer
for vedlikehold av virkeligheten og symmetrien mellom subjektiv og objektiv
virkelighet, igjen rett og slett: legitimering – men av den subjektive virkeligheten her. 35. Handlingsaktivitetens
realissimum
trues av forvandlingen (metamorfose) som kan skje i marginale situasjoner
[marginalsituasjoner i forhold til de vanemessige hverdagsrutiner innøvd i
primær sosialisering]. 36. Sårbarheten
(hos ”virkeligheten”) pga. sekundær sosialiserings
preg av å være ”kunstig”. 37. For roller
fra sekundær sosialisering er marginalsituasjoner irrelevante. 38. Det gir
mening å skille mellom rutinemessig vedlikehold og krisetiltak. 39. Hverdagsvirkeligheten
vedlikeholder seg selv i (rutinemessig) pågående handling. 40. Lite
signifikante andre – for
eksempel ukjente medpassasjerer – bekrefter også effektivt (hverdags-)
virkeligheten og identiteten for subjektet. 41. Fra en objektiv (andres) definisjon av virkeligheten til det
subjektive vedlikeholdet av den. 42. Variasjonen
i virkelighetsbevarende mellommenneskelige relasjoner. 43. Signifikante
andre – i forhold til "koret – av mer eller mindre – lite
betydningsfulle andre". 44. De sammes rolle i forhold til avkrefting av den subjektive
virkeligheten. 45. Betydningen
av samtale – verbal kommunikasjon – for virkelighetsvedlikehold. 46. Så godt
som alle rutine-verbaliseringer opprettholder den subjektive virkeligheten. 47. Det som
ikke tematiseres i samtale svekkes i realitetskvalitet – og omvendt. 48. Språket
både oppfatter virkeligheten og produserer den [panta rhei = alt flyter (Heraklit)]. 49. Betydningen
av kontinuitet og hyppighet for samtalens virkelighetsbekreftelse. 50. Den
subjektive virkeligheten er avhengig av troverdighetsstruktur (sosialt
fundament). 51. Sanksjoner
overfor virkelighetsoppløsende tvil. 52. Krisesituasjoner
og ritualteknikker for å avvende trusselen fra dem. 53. Den
subjektive virkeligheten kan altså faktisk forvandles (transformeres) – og ikke bare modifiseres.
Individet kan bytte verden: alternering. 54. Mer og
mindre total [men aldri helt total] alternering. 55. En re-sosialisering
– som minner om
primærsosialisering. 56. Forvandlingslaboratorium
– der viktigste faktor er
signifikante andre som man skal identifisere seg med (slik som i
primærsosialiseringen). 57. Prototypen
på alternering er religiøs
omvendelse – og forutsetningen for den i et fellesskap (en menighet, en
forsamling). 58. Skifte av
troverdighetsstruktur [sosialt nettverk]. 59. Skifte av
samtale-relasjoner. 60. Skiftet
forutsetter et tilgjengelig legitimerings-apparat. 61. Skifte
eller nytolking betydningsrollen hos tidligere signifikante andre (så lenge
de ikke bare kan glemmes). 62. Mulige
oppskrifter på alternering. 63. Alternering
(re-sosialisering) og sekundærsosialisering. Overensstemmelsen mellom
tidligere og senere subjektive virkeligheter. 64. Prosedyrer
for opprettholdelse av overensstemmelse. 65. Prosedyrer
ved radikale, men kortvarige forvandlinger (av subjektiv virkelighet). 66. I
re-sosialisering omtolkes fortiden for å passe nåtiden. I
sekundærsosialiseringen tolkes nåtiden slik at den er i kontinuitet med
fortiden (primærsosialiseringens virkelighet). Internalisering og sosial struktur
67. Den
mikro-sosiologiske eller sosial-psykologiske analysen av
internaliserings-fenomener må alltid skje på bakgrunn av en makro-sosiologisk
forståelse av de strukturelle aspektene.
[Obs! Trykkfeil i den norske boka,
"mikro-" begge ganger!] 68. Vellykket
sosialisering er høy grad av symmetri mellom objektiv og subjektiv
virkelighet. 69. Mest
vellykket i samfunn med enkel arbeidsdeling og dermed minimalt varierende
fordeling av kunnskap. 70. Mislykket
sosialisering ved stigmatisering (biologisk eller sosialt betinget), men det
gir en asymmetri som er rollebestemt og ingen alternativ for en
mot-identitet. 71. Stabile
sosiale grupper kan danne mot-virkeligheter – ikke en ansamling av
enkeltindivider… 72. – men de
må være store nok og stabile nok til å være en (sosial) troverdighetsstruktur. 73. Mislykket
sosialisering som resultat av motstridende signaler fra
sosialiseringspersonell. 74. Eksempel
fra kjønnsrolletilegningen. 75. Terapi-vesenet
i et samfunn. 76. Også
signifikante andre (ikke bare sosialiseringspersonell) kan formidle
motstridende verdener. 77. Eksempel 78. Skjult
asymmetri mellom offentlig og privat biografi 79. Selv-forræderiets
problem 80. Individualismen 81. Uoverensstemmelse
mellom primær og sekundær sosialisering (1). 82. Uoverensstemmelse
mellom primær og sekundær sosialisering (2). 83. Dagens
virkelighets- og identitets-pluralisme. Teorier om identitet 84. Identitet
et nøkkelelement i den subjektive virkeligheten og i dialektikk med
samfunnet. 85. Sosiale strukturer
framkaller identitets-typer (som kan gjenkjennes hos individer), men
kollektiv identitet er misvisende. [Hverdagslivets pre-teoretiske typer] 86. Forskjellen
på identitet (i dialektikken mellom individ og samfunn) og identitets-typer
(et sosialt produkt). En viss teoretisering, men den pre-vitenskapelige
teoretiseringen. 87. Fokus er
på fellesskapsskapte [sosiale] identitetsteorier – ikke på vitenskapelige
identitetsteorier [sosiologiske]. Identitetsteori kaller her ”psykologi” [jfr. ”sjelelære”]. 88. Identitetsteorier
og deres underliggende logikk (mytisk, vitenskapelig, etc.) 89. Psykiatriens
virkelighetsorientering og sosiologens spørsmål: "Hvilken
virkelighet?" Psykologisk status er avhengig av
virkelighetsdefinisjoner, og de er sosialt definert. 90. Dialektikken
identitet og samfunn i form av forholdet mellom ”psykologisk” teori [sosial, ikke
vitenskapelig] og de subjektive virkelighets-elementene de er ”forklaring” på. 91. Psykologiske
teoriers kompleksitet og opprettelsen av en spesialistgruppe for arbeid med identitetsproblemer. 92. Psykologiske
teoriers evne til å være dekkende for empiriske fenomen. 93. Dekkende i
form av verifiserbarhet av teorien – igjen sosialt, ikke vitenskapelig. 94. Psykologiske
teoriers kraft til virkeliggjørelse (i dialektikk med fenomenet). ”Psykologier frambringer en
virkelighet som på sin side tjener som grunnlag for verifiseringen av dem.” 95. Haiti-besettelse
og New York-nevrose som eksempler på internaliserings-resultater. 96. Radikale
endringer i samfunnsstrukturen skaper skifter også i psykologiske teorier. Organisme
og identitet 97. Sameksistensen
mellom menneskets dyriskhet og dets sosialitet, det kan spise og teoretisere
på samme tid. 98. Dialektikk
mellom natur og samfunn. ”Utad en
dialektikk mellom det enkelte dyr og den sosiale verden. Innad en dialektikk
mellom individets dypere lag og dets sosialt frambrakte identitet.” 99. Dialektikken
i organismen (naturens) og samfunnets gjensidige begrensninger. 100.
Menneskets levetid og samfunnet. 101.
[Individual-organismens] Seksualitet og
ernæring og samfunnet [og dets virkelighets-bestemmende vitensforråd].
Samfunnet setter grenser for organismen, på samme måte som organismen setter
grenser for samfunnet.” 102.
Indre sett manifesterer dialektikken seg
som biologiens motstand mot sosial forming. 103.
Dialektikk mellom et høyere og et lavere
selv. 104.
I dialektikken mellom naturen og den
fellesskapsskapte verden blir den menneskelige organismen selv forvandlet. I
denne dialektikken skaper mennesket virkelighet, og skaper dermed seg selv. |