Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
2014
Peter
L. Berger
The
Sacred Canopy
Religion, samfunn og virkelighet
Avsnittsliste Kp. 4 Religion og fremmedgjøring
Vi har her fokus
på den subjektive siden i dialektikken mellom individ og samfunn Fremmedgjøring ® falsk bevissthet ® ond tro AVSNITTSLISTE 1. Sum
av kp. 1: om eksternalisering /objektivering/internalisering 2. "Samfunn er et produkt av kollektiv menneskelig aktivitet". "sosial-virkelighet" versus "natur-virkelighet": "henrettelse" versus "dødsulykke" 3. Samfunnets (sosialvirkelighetens) felles språk og meningssystem gir "institusjoner" og "roller"
status som objektiv realitet, de blir deler av "den sosiale verden"
som om den var en ytre virkelighet
lik naturen. Misoppfatningene: kultur = natur, samfunn = natur. 4. (a) objektivering
innebærer produksjonen av en reell sosial verden som et ytre faktum for individene i den, gjennom
disse individenes (sosialformede) egenbevissthet. (b) "dobbeltbevisstheten"
i individet: I and me
(G.H. Mead): homo duplex
(Durkheim?) – internaliseringen fører med seg
"selv-objektivering". 5. "Indre konversasjon": jeg ó meg og den "ytre konfrontasjon": Jeg og
samfunnet - "jeg og
"samvittighetens stemme" 6. Menneskets egne handlinger som deler av den ytre
sosialverden, tilhører dermed en annen virkelighet enn hans egen (fremmed).
Verden er fremmed, men også individet blir fremmed overfor seg selv. 7. En definisjon
av "alienasjon" (= fremmedgjøring): "den ytre sosiale verden
antar en faktisitet analog med naturen" 8. "Fremmedgjort": det dialektiske
forholdet mellom individet og den (sosiale) verden man lever i, er gått tapt
for bevisstheten à falsk bevissthet.
"Tingliggjort" (= reifisert, lat. res = ting) 9. Den fremmedgjorte verden er et fenomen skapt av bevisstheten
(den falske bevisstheten). Samfunnsutviklingen, om vi ser på den historisk,
er fra alienasjon til (muligheten for) 'de-alienering'.
*Legg merke til: Fremmedgjøring er totalt forskjellig fra anomi. 10. RELIGION:
religion er nomiserings-middel (kp.2) - religion er fremmedgjørings-middel · Religion har stadig
opptrådt som en viktig form for "falsk bevissthet". 11. Det hellige er "det som er (totalt)
annerledes"
– sett ut fra det ordinære/det profane (jf. Rudolf Otto). Dermed er muligheten for et samfunn å
bli reifisert til en ytre verden absolutt til stede. 12.
"Andre-verdener" kan ikke være objekt for empirisk vitenskapelig
analyse. Om det skulle være en "annen-verden" gir det seg utslag
som "denne-verdens" effekter for øvrig, nemlig i enheter av
'menings-system'. Dermed er religion tilgjengelig for analyse slik som alle
andre menneskelige meningssystem. 13. "Resepten" på religiøs
legitimering (kp. 2) er: overfør menneskeprodukt til fakta med ikke-humant
opphav! "Religiøs fremmedgjøring" à religion og fremmedgjøring må ikke identifiseres – det er en prosess parallell til
"religiøs legitimering" 14. Religion har stadig
hatt tendens til å "mystifisere" (à falsifisere) for menneskets bevissthet at
den sosiokulturelle verden er skapt av mennesket selv. 15. Religion
mystifiserer institusjoner ved å
betrakte dem som gitt (nemlig nedslag av en over-empirisk virkelighet). 16. Religion
mystifiserer politiske institusjoner/maktposisjoner (på samme vis). 17. Religion
mystifiserer roller (på samme vis – som super-humane). 18. Falsifisert [kollektiv] bevissthet gir individuelt: "ond tro" (fr.: mauvaise foi
[Sartre]). 19. "Ond tro"
skaper valgløshet: alt er uunngåelige nødvendigheter. 20."Ond tro",
vil si: dialektikken mellom det sosialiserte selvet og selvet i helhet, er
gått tapt. 21. Subjektiv
fremmedgjøring (ond tro) er ikke det samme som "anomi'':
den effektive beskyttelsen mot anomi er nettopp "subjektiv fremmedgjøring". 22. Verken falsk bevissthet
eller ond tro behøver å legitimeres religiøst. Heller ikke gir religion og religiøsitet nødvendigvis
disse effektene. 23. Essensen i all fremmedgjøring er: å tillegge den
menneskeproduserte verden illusjonen av det faktisk uunngåelige. 24. Forholdet mellom den menneskelige aktiviteten og den
verden den produserer, er alltid dialektisk - også når dette faktum benektes
(det vil si: når det ikke er bevisstgjort). à Religionen kan
skape en sosial verden (Weber) – det er ikke bare en mekanisk prosess
andre veien (som i varianter av "marxisme", der religion er bare en
effekt av urettferdige samfunnsforhold). à "De-alienering"
kan likeså vel legitimeres religiøst! 25. "Under
evighetens synsvinkel": Institusjoner kan bli totalt
uforgjengelige, eller absolutt relative (altså det motsatte). Maya ("sløret" i indisk religion) à Det fins en religiøs skeptisisme også
overfor denne verdens beskaffenhet. 26. Mystikk (som religions-variant) gir
samme relativiserende skepsiseffekt overfor det dennesidige à de-alienering. 27. Den bibelske tradisjonen er de-alienerende (human-reduserende). Religiøs anarkisme. 28. Som "institusjoner",
så "rollene" som de
innebærer; med et religiøst utgangspunkt kan de også humaniseres og dermed
avsløres. 29. Religionen er
tvetydig, den opptrer i historien både som: "verdens-vedlikeholdende" (konservativ),
og som "verdens-rystende" (revolusjonær). Jf. Webers sosiologiske
sosio-religiøse roller: Presten vs Profeten |