Empiri
er
kjennetegnet på moderne vitenskap – derfor selvsagt også på sosiologien. Empiri
er et ord med gresk opphav, som svarer til de norske erfaring og røynd.
Empirisk
forskning er rettet mot erfarbar virkelighet. Dette gjelder allment. De
enkelte empiriske vitenskapene er så rettet mot ulike forskningsfelt i denne
erfarbare virkeligheten. Disse forskningsfeltene er i hovedsak to: natur og
kultur. I empiri spør vi ikke først og fremst etter hva definisjonen av disse
begrepene er. Vi spør empirisk, etter hva ordene viser oss til i den
erfarbare virkeligheten. Der er det som er natur, et forskningsfelt som er
gitt, med uavvendelige betingelser. «Å være gitt» er betydningen av de
opphavelig latinske ordene datum, i entall, og data i flertall.
Det kultur er som forskningsfelt, er derimot skapt av mennesker, altså ikke
betingelsesløst gitt. Det ligger i også ordet, det er det menneskene «har
dyrket og dyrker fram». Opprinnelsen er her også latin der kultus er
«er dyrket» og kultur svarer til «det dyrkede» eller «det som er
dyrket fram». Natur er tilsvarende substantiv til det latinske
partisippet natus (født) og er altså «det
medfødte», det innebygde, eller det som allerede fins der som iboende
egenskaper. Vi bruker jo også av og til ordet natur på den måten, f.eks. i
uttrykket «menneskets natur», når vi tenker på medfødte egenskaper vi har som
arten menneske. Kultur derimot er et tillegg til de gitte omgivelsene som
mennesker i fellesskap frambringer med sin aktivitet i handling og
samhandling. Vi kan like gjerne si «har frambrakt», fordi alle mennesker
fødes inn en kultur som allerede foreligger; frambrakt i mange generasjoner
av forfedre og formødre i det samfunnet det gjelder. I sosiologien betyr
dette at det som kultivert i generasjoner, ikke minst den struktureringen av
samhandling som finner sted i et gitt fellesskap av mennesker i utfoldelsen
av det vi kaller «det sosiale livet». Det er dette sosiale livet som er det
vi kaller «samfunnet» og som er sosiologiens forskningsfelt. Enten det
gjelder en stamme, eller en stat, så dreier det seg grunnleggende om et
fellesskap av mennesker i samhandling. Her kan vi også konstatere
sammenhengen mellom fremmedordet og fagbetegnelsen sosiologi og fellesskapet.
Endelsen -logi er vanlige på en rekke vitenskaper og henger sammen med det
greske ordet logos som viser menneskets tenkeevne. Første stavelsen er fra
det latinske begrepet socius. Det svarer til det norske ordet «felle»,
det vi i dag nok best kjenner i sammensetninger som ektefelle, kampfelle, sengefelle,
osv. og selvsagt fellesskap. Felle er et individ, men som del av et fellesskap,
fra en to-persons-enhet – situasjonen ansikt til ansikt – til et million-
eller sågar milliardsamfunn. En felle er dessuten en person; vi har ikke å
gjøre med en bie i en bikube eller lignende. Det er det som er faren
forbundet med at sosiologien er så ung som vitenskap, bare 200 år; det er «fra
i går» vitenskapshistorisk sett. Dessuten at naturvitenskapen har hatt
suksess i århundrer og vitenskapstenkningen gjennomsyret av den moderne naturvitenskapens;
naturen gjøres til matrise for all vitenskap, uansett virkelighetsfelt. Det
er til slutt inhumant.
Disse ordene er kategorier
laget av mennesker, og ikke bare det, de er helt relative sammenlignet med
naturvitenskapen der en kategori skal gjengi et «objekt».
Det er struktureringen av
handling som alle forventes å rette seg etter som i sosiologien kalles
institusjoner. For enkeltmenneskene er det gitte handlingsmønsteret vi
forventer av dem det vi kaller roller. Spiller de rollene sine som forventet,
har vi institusjonene (av samhandling). Samfunnet er dermed en side ved den
kulturen vi befinner oss i – som medlemmer, eller står overfor, som
betraktere. Naturen blir dermed de gitte betingelsene i omgivelsene å skape
et samfunn i; kulturen er det menneskene skaper ut fra seg selv på disse
betingelsene. For vitenskapelig analyse har vi altså to ulike felt av
virkelighet å forholde oss til. Derfor må vi i vitenskapsarbeidet kjenne like
godt forskjellen på de ulike virkelighetsfeltene som en håndverker – det være
seg en smed eller en snekker – vet forskjellen på metall og tre. Dessuten, og
ikke minst, ha fullt kjennskap til ulikhetene mellom de tilhørende samlinger
av verktøy og forskjellene i arbeidsmåte. Vi snakker om "felt for
forskning», fordi det er her bedre enn å ty til det som er mer sedvanlig:
"objekt". "Objekter" er nemlig typisk for naturen som
felt for forskning, altså naturvitenskapen. Suksessen moderne naturvitenskap
har hatt de siste hundreårene tilskrives gjerne en kompromissløs forståelse
av forskningsfeltets objektivitet. Her må forskeren ikke blande inn trekk fra
sin menneskelighet. Mennesker derimot er «subjekter», Mennesker reflekterer,
overveier situasjonen og har motiver handlinger. Vi kunne si «det som skjer»
også blant mennesker i kultur- og samfunnsliv. Men da «objektiviserer»
vi det forskningsfeltet av realitetene som er preget av subjektivitet. Det
fører på like ville veier som «subjektivisering» av
naturen, idet vi forutsetter at den har tanker og beveggrunner. Det er denne
subjektiviteten naturforskere må vokte seg for å projisere inn i naturen. Det
var gjennomføringen av en ubønnhørlig objektivitet som gav den moderne
naturvitenskap dens suksess. Sosiologiens felt er samfunnet, en side ved det
mennesker har dyrket fram og opprettholder: kultur. Kultur er ikke natur.
Kulturen har ikke naturens egenskaper. Den er preget av egenskaper fra dem
som krambringer den, altså vesenstrekk som stammer fra mennesket. Det er
f.eks. alt som har med viten og kunnskap å gjøre, videre det som har å gjøre
med alt vi forbinder refleksjon og tenkning, dessuten motiver, som igjen en
term med latinsk opphav, der beveggrunner vel er det beste tilsvarende norske
ordet og gir god mening. I kulturen – og samfunnet – har vi ikke uavvendelig
gitte objekter vi må lære oss å omgås og eventuelt bruke ut fra kjennskap til
innebygde egenskaper. Det vi har i kulturen – og samfunnet – er mennesker som
bruker sin bevissthet og sitt bevissthetsinnhold, som reflekterende overveier
som lager objekter og gir både dem – så vel som de gitte objektene av natur
som fins der – navn. Det vi først og fremst har der, er handlinger – og siden
det er mennesker som handler – handlinger ut fra meningen som mennesker gir
dem. Dette er ikke hendelser som følger av naturlover, det er handlinger utført
av tenkende mennesker. Det er subjekter, ikke objekter. Dette betyr at i
kultur og samfunn har vi å gjøre med subjektivitet, ikke objektivitet.
Subjektiviteten ligger at handlingens kjerne, er meningen handlingen
tillegges, av den handlende, av den handlingen er rettet mot, i det hele
tatt: av samhandlingen, det som er sosialt liv. Altså, til forskjellen: et
steinsprang skjer, men steinspranget mener ikke noe med den skaden som måtte
skje. Det var det naturvitenskapen i sin tid måtte frigjøre seg fra, at naturen
har motiv, ikke bare er årsak.. Men i samfunnet regner vi med at det som
skjer mellom mennesker, ikke er noe som skjer ut fra årsak, men er en
handling med mening. Det betyr at subjektiviteten i forskningsfeltet når vi
har for oss kultur og samfunn, er avgjørende. Ikke objektiviteten i
kausalitet, «årsak-virkning». At feltet for forskning er subjektivitet, betyr
likevel ikke at forskningen og forskeren subjektiv. Sosiologen er – som
naturviteren – som forsker selvsagt objektiv, ikke drevet fram av et ønsket
resultat. Det er forskningsfeltet i sosiologi, samfunnet, som er konstituert
– er bygd opp av og er til ved – subjekters mening, i samhandlingen.
Samfunnet er dermed gitt som en arena av inter-subjektiv aktivitet av
personer. Egentlig burde vi ikke snakke om «individ» i sosiologi, dersom vi
tar mennesket, humanum, som person, på alvor. Individ er et upersonlig
begrep, hentet fra latin, den minste enheten i noe: «det udelelige», slik som
«atom» på gresk (selv om det i dag brukes akkurat som individ). Samfunnet er likevel ikke en ansamling av
"atom-individ", naturvitenskapelig forstått. Et samfunn er et
omgrenset antall personer som oppfatter seg som feller i et fellesskap.
«Felle» et godt norsk ord vi kjenner fra «kampfelle», «sengefelle»,
«ektefelle», etc. En felle er ikke først og fremst et (ensomt) individ. Felle
tilsvarer det latinske ordet socius, det som er utgangspunktet for
begrepet sosiologi. Sosiologien er «vitenskapen om fellesskapet».
"Fellene" samhandler styrt av innholdet i sin subjektive
bevissthet, sin viten. Men den er en individuell internalisering av det
forrådet av lageret viten fellesskapet besitter og gjør det til et samfunn.
Human empiri er en
presisering, Empiri er moderne vitenskaps kjennemerke. Men det er ikke først
og fremst en fastlagt framgangsmåte, en prosedyre. Primært er empiri en måte
å forholde seg på. Det er holdning til omgivelsene. Når noe skjer, det å
spørre: 1. Hva skjer? 2. Hvordan skjer det? 3. Hvorfor skjer det? Og i denne
rekkefølgen, fordi svaret på 3, hvorfor, forutsetter at vi vet svaret på 2,
hvordan, og vi kan ikke svare på 2 før vi vet svaret på 1, hva. Her gjelder
at noe er primært, sekundært og tertiært. I tillegg har vi det vi kan kalle
et 0-punkt for å stille spørsmål i det hele tatt. Hvilket «stoff» har vi å
gjøre med, eller, mer presist, hvilken materie? Vi spør etter «kvaliteten».
Dette begrepet er avledet av det latinske spørreordet qualis. Det spør
ikke bare ganske enkelt etter hva, men hva slags stoff er dette. Et eksempel
for å svare på det – og skjønne at det er avgjørende viktig – er å spørre ut
fra det som en gang var elementene: jord, luft, ild, og vann, fire ulike
typer «materie». Det var det vi i forrige avsnitt forhåpentligvis gjorde
klart med forskjellen på natur og kultur, der naturen må frigjøres fra det vi
kjenner som subjektivitet, for eksempel, motiver, på norsk beveggrunner. I
naturen har vi ikke motiver, men årsaker.
Går ureflektert forbindes gjerne empiri med naturvitenskapen og dens
objekter. Det er ett virkelighetsfelt å studere som har sin kvalitet,
objektivitet. Det fins også et annet virkelighetsfelt, Det er den verden mennesker
selv skaper seg av sine omgivelser, det vi kaller kultur. Det samfunnet
mennesker organiserer seg i, er en del av denne kulturen. Vi må ha en klar
idé om mennesket Nødvendig i vår tid for å skape en klarere bevissthet om hva
"det menneskelige" er, det feltet sosiologien har som empirisk vitenskap.
Negativt betyr empiri å unngå å tillegge feltet egenskaper forskeren
ureflektert tror det har. Vi skal ha en distansert, strengt objektiv
forskning. Men er feltets grunnleggende egenskap subjektivitet, slik det er
med mennesker, må den empiriske vitenskapen utforske – fortsatt objektivt –
nettopp subjektiviteten. Hopper "forskningen" over dette faktumet,
er den ikke en seriøst empirisk moderne vitenskap. Vi er tilbake i
metafysikken, der "forskeren" tillegger feltet egenskaper han/hun
tror det bør ha for å være "ideelt", nemlig
"objektivitet", et resultat av ureflektert tilbedelse av
naturvitenskapen. Vi har å gjøre med en holdning til virkeligheten vi mest
treffende kan kalle "objektivisme", en fundamentalistisk tro. Det
er en form for ideologi – og ideologi er nettopp det motsatte av vitenskap
(det er ikke religion som er det).
Inter-subjektivitet, det som preger
samhandlingen mellom subjekter, og det er det som konstituerer den
aktivitetsarenaen samfunnet er. Intersubjektiviteten er styrt av
symbolkommunikasjonen – det som Herbert Blumer pekte på med sin
Symbolic Interactionism.
Denne engelske tittelen bør oversettes med symbolsamhandling.
Samhandlingen er ikke «symbolsk» slik dette ordet brukes på norsk til vanlig.
Poenget er at samhandlingen mellom mennesker skjer ved symboler for personens
tanker. Språk er symbol i lyder i samtale eller også i tegn for lydene i
skrift. Språk er et symbolsystem for meninger og ideer et menneske har. Det
er den mentale aktiviteten av tanker integrert i interaksjonen typisk for
menneskelig samhandling Blumer viser til. Slik som Weber før ham med
«meningen i handlingen». Det er dette som seriøse sosiologer avvekslende har
kalt "overbygningen", "den kollektive bevisstheten",
"ånden", "meningsuniverset", "vitensuniverset",
etc. Dette er ikke den bevisstheten som dagens "kognitive
psykologi" forsker på. Den er blitt fysiologisk, nevrologisk forskning
av hjernen, noe som åpenbart ikke omfatter den bevisstheten som nevrofysiologen selv har når han/hun finner på å forske i
nevrofysiologi, selv om den også i og for seg selvsagt er høyst interessant
naturvitenskapelig forskning.
Vitensarbeid er i seg selv sosialt. Det er avhengig
av inspirerende samtaler med fagkolleger, enten det er doctores eller interesserte studenter; og ikke nødvendigvis
innenfor ens eget "ekspertiseområde", for her er enhver ekte
forsker, uansett fag, en inspirasjonskilde. Til venstre er forsiden på et
festskrift som to av mine "gamle" studenter, Dagrun Astrid Aarø Engen (NTNU) og Kåre Fuglseth (UiN) , redigerte til min 70-årsdag og
pensjoneringen i 2012 – en final beslutning av det norske samfunnet, ikke noe
jeg gjorde. Kimen til boka var en plan for et allment bokmanus Dagrun og jeg
la i 2006. Dagrun og Kåre tok over og bearbeidet det – og så dukket det opp
som festskrift – med Tabula
gratulatoria og det hele.
"Human empiri" er et begrep som
ble meislet ut gjennom det årelange arbeidet med den fenomenologisk funderte
sosiologen. Det passer godt som tittel på festskriftet, fordi den oppsummerer
det jeg har fokusert på i det vitenskapelige arbeidet, enten det er i
vitenskapsteori, i sosiologi, i religionssosiologi eller i videografi.
Baksidetekst .
Innholdsliste .
Tabula gratulatoria – hvem er der? 
Public activity(med
publikasjoner) 
|