Målet med denne seminarserien er å belyse relevante
statistiske metoder og bruk av programvare utover det som dekkes av
grunnkursene i medisinsk statistikk. Serien inngår også som en
integrert del av emnet Medisinsk statistikk (ST2303) ved Institutt for
matematiske fag, NTNU.
Fra og med våren 2011 blir KLMED8006 erstattet av et nytt kurs ("emne") som i hovedsak tar for seg repeterte målinger.
Kursleder: Førsteamanuensis Eirik Skogvoll, Enhet for anvendt
klinisk forskning (AKF), tlf. 72 57 45 49, e-post: eirik.skogvoll@ntnu.no
Kurssekretær: Mariann Hansen (mariann.hansen@ntnu.no) tlf. 735 98660.
Påmelding via StudentWeb. Gjør dette i GOD tid
før kursstart. Hvis du ikke kan melde deg på via studweb
før kursstart, meld fra til kurssekretær.
Seminarserien med fagkode KLMED 8006 er godkjent som PhD-kurs og gir 5
studiepoeng ved bestått eksamen. Selvvalgt, individuell
oppgave (gjerne basert på egen forskning og datamateriale) kan
telle ca 50 % ved vurderingen. Oppgaven må være innlevert (dato kommer senere).
Det er imidlertid både mulig og ønskelig å delta
på enkeltseminarer uten påmelding!
Uke nr. |
Emne |
Dato og sted |
Innledere |
Litteratur* |
2 |
(Generell) lineær
modell (GLM) |
13.01.10 |
Harald Johnsen |
Rosner 12.6 |
4 |
Repeterte målinger
(I) |
27.01.10 GS21 |
Eirik Skogvoll Eivind Brønstad |
NotatES ES.English Kinnear & Gray 9 Rosner 12.6 Bland & Altman Vickers & Altman |
5 |
Repeterte målinger
(II) |
03.02.10 MTA |
Eirik Skogvoll Laila Kristoffersen |
NotatES NotatLK Gueorguieva & Krystal Kinnear & Gray 9, 10 Rosner 12.8, 12.9 |
7 |
Sekvensiell design og interimanalyse i kliniske studier Kan, skal eller bør man "titte i kortene" underveis i en klinisk studie? Statistiske og kliniske problemstilinger, konsekvenser av interimanalyser, mulige løsninger. |
17.02.10 NSU1 |
Stian Lydersen |
InfoSL |
10 |
Utgår pga. sykdom | 10.03.10 |
||
11 |
Diagnostiske tester |
17.03.10 NSU1 |
Malin Dögl Eirik Skogvoll |
NotatMD NotatES Rosner 3.6- 3.10, 4.8, 4.9, 10.4 Zhou et al. Armitage 19.9 Gluud & Gluud Goodacre |
17 |
Metanalyse Gjennomgang og sammenfatning av relaterte, uavhengige studier. |
28.04.10 NA |
Stian Lydersen |
NotatSL NotatPR |
19 |
Analyse når noen
observasjoner mangler ("missing data") Problemstilling, mulige løsninger. |
12.05.10 MTG1 |
Pål Romundstad | NotatPR |
Auditorier vi kan komme til å bruke:
AHM31 - Akutten-Hjerte-lungesenteret, 3 etg.
GS21 - Seminarrom, Gastrosenteret, 2 etg. (rett over hovedinngangen)
MTA - Auditoriet, Medisinsk Teknisk Senter (MTFS)
MTG1 - Grupperom 1, Medisinsk Teknisk Senter 2. etg.
NA - Auditoriet, underetasje, Nevro øst
NSU1/2 - Seminarrom, underetasje, Nevro øst
02S21 - Seminarrom (auditoriet) 2.etg, 1902-bygget
MTS3 - Seminarrom 3, Medisinsk Teknisk Senter (MTFS)
* Litteratur for spesielt interesserte, noen bøker er tyngre enn andre. Noen forelesningsnotater blir lagt ut etterhvert.
Armitage P,
Bland JM, Altman DG. Calculating
correlation coefficients with repeated observations: Part 1- correlation within
subjects. BMJ 1995;310:446
Gluud & Gluud: Evidence based diagnostics. BMJ 2005;330;724-726
Goodacre, S. (2009). Critical appraisal for emergency medicine: 5 Evaluation of a diagnostic test. Emerg Med J 26(1): 53-56.
Gueorguieva,
R. and J. H. Krystal (2004). Move over ANOVA: progress in analyzing
repeated-measures data and its reflection in papers published in the
Archives of General Psychiatry. Arch Gen Psychiatry 61(3): 310-7
Kinnear P, Gray C: SPSS 14 Made Simple (2006) Psychology Press
Kleinbaum DG, Kupper LL, Muller KE, Nizam A. Applied Regression Analysis and
Other Multivariable Methods. 3rd ed. (1998) Duxbury
Normand, Sharon-Lise T: Tutorial in Biostatistics. Meta-Analysis: Formulating,
Evaluating, Combining, and Reporting. Statistics in Medicine 1999;18: 321-359
Rosner B: Fundamentals of Biostatistics 6.th ed (2005) Duxbury
Schafer & Graham: Missing data: Our view of the state of
the art. Psychological Methods. 2002 Jun Vol 7(2) 147-177 (http://content.apa.org/journals/met/7/2/147)
Vickers,
A. J. and D. G. Altman (2001). "Statistics notes: Analysing controlled
trials with baseline and follow up measurements." Bmj 323(7321): 1123-4.
Zhou Xiao-Hua, et al. Statistical Methods in Diagnostic Medicine (2002).
Wiley
Muntlig eksamen ultimo mai 2010, varighet ca 30 min. Vurdering: bestått/ ikke bestått.
På PhD nivå krever dette karakter B eller bedre. Innlevert oppgave
vil telle ca 50 % ved karaktersettingen. Evt. oppgave må være innlevert
skriftlig til instituttkontoret innen 21. mai 2010.
Hensikten med (frivillig) oppgave er å stimulere til kreativ, kritisk og tankefull bruk av statistisk metode i medisinsk forskning. Oppgaven må være tematisk relevant ift. seminarene, og vil telle ca. 50 % ved karaktersettingen. Datamaterialet bør helst være basert på egen forskning, men kan etter avtale også tildeles av kursleder i siste halvdel av kurset. Resultatene kan gjerne være publisert tidligere, idet hensikten er å redegjøre for analysen og ikke resultatene i seg selv. Oppgavens problemstilling bør diskuteres med kursleder på forhånd. De som ønsker oppgave tildelt kan selv velge problemstilling blant de tema som tas opp i seminarene.
Veiledende retningslinjer for oppgavens form og innhold
NB! Vår erfaring er at noen kandidater utelukkende fokuserer på det
medisinsk faglige, og ”glemmer” at oppgaven primært dreier
seg om statistikk og forskningsmetode. Vær derfor spesielt nøye
med punktene 2,5 og 7.