Undervisning
Studenter som ikke hører etter
11. oktober 2016
0

I dag morges ble jeg litt småfrustrert over enkelte studenters evne til å ta beskjeder til dere eget beste. Før helga hadde jeg øvingslevering i TBA4157 Prosjektbasert produksjon. Noen timer før innleveringsfristen var gått ut tok jeg da en gjennomgang resultatene fra plagieringskontrollen på It’s Learning for de oppgavene som hadde blitt lever så langt. De fleste var ok. Men det var noen få som var i den villfarelse at det var ok å svare med klipp og lim fra Wikipedia.

Jeg har ikke satt noen krav til kildeføring på øvingene, men jeg forventer at de svarer med egne ord og jeg har gitt de beskjed om at plagiering av noe slag er fullstendig uakseptabelt. Da jeg så at da allikevel var noen studenter som svart med å plagiere Wikipedia, så var min første tanke at her har jeg gitt for dårlig beskjed angående dette. Jeg valgte derfor å sende ut en melding fra It’s Learning der sa rett ut at jeg hadde funnet uakseptabel plagiering hos enkelte noe som vil medføre at jeg øvingene deres vil bli underkjent, men at jeg ville å skyve innleveringsfristen til over helga slik at de dette gjaldt kunne rette opp besvarelsene sine.

Hvor mange valgte å gjøre det? Vel, jeg sjekket i morges og det var ingen av de som hadde gjort. Derav min frustrasjon. Jeg kan bare ikke fatte eller begripe at de etter å ha fått slik beskjed ikke gjør no. Nå var riktignok dette sendt ut som en generell beskjed til alle som tar faget og ikke stiler spesielt til de som hadde plagiert. Men allikevel, de som hadde klippet og limt fra Wikipedia burde så bevist at de oppfatter at det gjelder dem når jeg spesielt nevner dette.

Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skal håndtere slike studenter. Jeg har hatt tilsvarende episoder med enkelte masterstudenter.  For eksempel at jeg har påpekte en kilde som absolutt burde vært med eller bemerket klare mangler i metodekapittel. Enkelte ignorere fullstendig det jeg sier og blir så etterpå forskrekket når ender opp med å få dårligere karakter enn de hadde forventet, med de manglene jeg hadde påpekt lenge før innlevering som begrunnelse.

Den jeg har gjort så lang jamfør masterstudenten er å true veldig hardt med pisken i begynnelsen av veiledningsforholdet. Å si veldig eksplisitt at hvis de er så dumme at de ikke følger den veiledningen de får så må de regne med å gå ned minst en karakter.  Det ser ut til å ha fungert så langt, men det kan hende jeg bare har hatt flaks.

Den samme taktikken kan nok fungere i en viss grad også i ordinære fag. Altså å være veldig klar og tydelig i begynnelsen av semesteret på hva som forventes og hva som er konsekvensen av å ikke forholde seg til det. Dessverre er det ikke bare bar. Masterstudenter må komme innom meg for å få etablert et veiledningsforhold. Men enkelte studenter velger å ikke gå forelesning og har samtidig en utrolig evne til å overse informasjon lagt ut på It’s Learning. Tips til hvordan disse kan håndteres mottas med stor takk.

About author

Frode Drevland

Andre innlegg

blackboard-death

Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger

I dag morges ble jeg litt småfrustrert over enkel...

Les mer
plusdelta-05-10-16

Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser

I dag morges ble jeg litt småfrustrert over enkel...

Les mer
Gruppediskujson i forelensing

Utfordringer med gruppearbeid og -diskusjoner i forelesninger

I dag morges ble jeg litt småfrustrert over enkel...

Les mer

There are 0 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *