Undervisning
Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser
5. oktober 2016
0

Jeg har i  tidligere innlegg touchet litt innom fordelen med å kunne gi umiddelbar tilbakemelding til studentene. Da kjørte pluss/delta etter forelesning i dag så fikk jeg en kommentar som virkelig fikk meg til å verdsette det å få umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser.

En av deltaene, altså forbedringspotensial, som kom opp var at jeg enkelte ganger starter en setning med ord og så ender opp med gestikulering eller tegning på tavla. Noe som oppleves som forvirrende. Verdien av umiddelbarheten her et todelt. For det første så er det tvilsomt om denne kommentaren hadde kommet opp på et referansegruppemøte hvor det ikke var friskt i studentenes minne. For det andre så hadde verdien av tilbakemeldingen til meg som foreleser vært begrenset.

Da jeg gikk ut ifra forelesning i dag så begynte jeg å reflekter over denne kommentaren. Hvorfor hadde jeg gjort noe slikt da? I og med at jeg hadde forelesningen friskt i minne så kunne jeg tenke tilbake hva det var som hadde utløst denne oppførselen hos meg. Det jeg mener har skjedd er at jeg har havnet i situasjoner der jeg har at lest kroppsspråket til studenten og oppfattet at jeg nettopp har sagt noe ikke direkte forståelig og så gitt meg ut på en ad-hoc dybdeforklaring eller forsøk på å gi eksempel.

Løsningen her er at jeg må blir flinkere til å forutse hva som er vanskelig å forstå og forberede eksempler, figurer og så videre for å kunne ta dybdeforklaringer ved behov.  Men dette er et tvilsomt at jeg hadde kommet frem til om jeg hadde fått presentert problemet bare et par dager senere når forelesningen hadde forlatt korttidsminnet.

About author

Frode Drevland

Andre innlegg

blackboard-death

Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger

Jeg har i  tidligere innlegg touchet litt innom f...

Les mer
student_som_ikke_horer_etter

Studenter som ikke hører etter

Jeg har i  tidligere innlegg touchet litt innom f...

Les mer
Gruppediskujson i forelensing

Utfordringer med gruppearbeid og -diskusjoner i forelesninger

Jeg har i  tidligere innlegg touchet litt innom f...

Les mer

There are 0 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *