Undervisning
Øvingsveiledning som Gemba Walk
14. mars 2016
0
, ,

Nylig skrev jeg om bruk av Pluss/Delta etter forelesning som en feedbackmekanisme på forelesningene. I den forbindelse nevnte jeg at Pluss/Delta er bra til mye, men er ikke er noe særlig hjelp til å måle læringsutbytte av forelesningene. For å gjøre har jeg funnet ut av øvingsveiledning, som en form for Gemba Walk, fungerer godt til dette.

Gemba Walk

Gemba Walk er igjen en teknikk fra Lean. Gemba er japansk ord som betyr omtrent «det faktiske stedet».  Gemba Walk handler om å ut se der ting faktisk skjer, altså ut fabrikkgulvet eller byggeplass. Skal ledere klare å styre produksjonen på skikkelig vis, så krever det at de har inngående kjennskap til hvordan denne faktisk utføres. For å trekke parallellen til undervisning så er der ting faktisk skjer der studenten aktivt jobber med stoffet, og det typisk gjennom øvinger i vårt system.

Øvingsveiledning

Ved NTNU  outsourcer vel de fleste mesteparten av øvingsveiledningen til stud.asser. Det er i og for seg ikke noe galt i seg selv i dette, og i mange fag er det tvingende nødvendig. Jeg har berodd på stud.asser. tidligere år, men i år valgte jeg å droppe de i forbindelse med øvingsveiledning. Dette skyldes delvis jeg tidligere har sett at det har litt trykk i øvingstimene. Det vil si, det er relativt få studenter som møter opp og de har relativt får spørsmål. Så jeg fant ut jeg likså gjerne kunne ta veiledning direkte i forlengelsen av forelesning og fikk innordnet timeplanen deretter.

Erfaring

Min erfaring dette semesteret har vært at det er veldig nyttig å veilede studenten mens de jobber med anvendelse av stoffet jeg foreleser. Spesielt  er det gunstig å kunne grave i ting de har misforstått. Å kunne spørsmål til de som gjør det klart hvor misforståelse har skjedd. Altså en form for rotårsakanalyse for å bruke mer Lean terminologi. Dette lar meg i neste instans korrigere undervisningen slik at ting forhåpentligvis blir litt klarere for neste kull med studenter.

Jeg må nesten påpeke at dette er ikke første gang jeg har drevet med direkte veiledning av studentene mine, ei heller først gang jeg har opplevd det som en gunstig feedback. Men jeg tror volumet av det dette semesteret i langt større grad har gjort meg bevisst på dette og fått meg til å reflektere over det.

To stud.ass or not to stud.ass

Hvis ikke trykket på veiledning blir betydelig større i kommende faggjennomføringer så ser jeg i utgangspunktet ikke å bruke stud.asser igjen. Den tidsbruken jeg må legge ned på veiledning er verdt det i form at den kunnskap jeg får meg om studentenes innlæring av stoffet. Det enste som gjør meg betenkt er en kommentar jeg fikk fra en student her om dagen. Han lurte på om vi ikke hadde stud.asser i dette faget. Jeg sa at det var bare å oppsøke meg for veiledning hvis han var usikker på noe, og påpekte at i tillegg til øvingstimene så har jeg åpen-dør-politikk, så det var bare komme innom meg når som helst. Hvorpå han svarte at syntes at det var for galt å skulle plage meg for alt mulig småtterier.

Det kan hende at stud.asser oppfattes som et mer lavterskeltilbud enn faglærer. Så det kan hende at man bør stud.asser tilgjengelig for veiledning. Men stud.asser eller ikke, jeg kommer definitivt til å stille opp en god del selv på øvingstimer i fremtiden. Det er min Gemba Walk.

 

 

About author

Frode Drevland

Andre innlegg

blackboard-death

Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger

Nylig skrev jeg om bruk av Pluss/Delta etter forel...

Les mer
student_som_ikke_horer_etter

Studenter som ikke hører etter

Nylig skrev jeg om bruk av Pluss/Delta etter forel...

Les mer
plusdelta-05-10-16

Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser

Nylig skrev jeg om bruk av Pluss/Delta etter forel...

Les mer

There are 0 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *