Undervisning
Første forsøk med Villego for å lære bruk av Last Planner
11. mars 2016
0
, , , ,

I går prøvde jeg kjøre Villego for første gang med studentene mine i TBA4157 Lean Design and Construction. Villego er en simulering av Last Planner systemet, som er den primære planleggingsmetodikken som benyttes innenfor Lean Construction. I Norge brukes tildeles begrepet «involverende planlegging» om dette, selv involverende planlegging egentlig den navnet Veidekke har gitt på sin spesifikke tilnærming. Men nå er ikke dette innlegget ment å omhandle Last Planner systemet som sådan, men heller bruk av Villego som en alternativ undervisningsform for å lære om det.

Opplegg

Kort forklart handler Villego om å bygge et Lego hus. Studentene blir tildelt rolle som entreprenør og underentreprenører, materialleverandør og datainnsamler. Hvert sett er beregnet på 6-14 deltakere. Hvor mange som er i hver rolle er avhengig av hvor mange deltakeren man har.

Øvelsen kjøres i to runder. I første runder benytter man en tradisjonell planleggingstilnærming og i andre runde bruker man Last Planner tilnærmingen. Dette for at studentene skal få et sammenligningsgrunnlag.

Studenter i full gang med bakoverplanlegging i Last Planner

Studentene i full gang med bakoverplanlegging, som er en del av Last Planner, i andre runde. 

Tidsbruk

I utgangspunktet er det anbefalt å ha fem timer til rådighet, men da er det antatt at man skal forelese om Last Planner systemet i midten. I og med at jeg hadde dekket det forhånd klarte vi oss med noe mindre tid, men det gikk med bortimot fire timer inkludert pauser. I tillegg brukte jeg en god del den tid på planlegging, tilrigging, og opprydding. Dette vil nok riktignok gå ned en del ved senere gjennomføringen, men jeg vil nok fortsatt beregne en halvtime både i for- og etterkant for tilrigging og opprydding.

Plassutfordringer

En stor utfordring med å kjøre en slik øvelse som dette er at det er vanskelig å finne plass, både på timeplanen og fysisk, altså rom der dette kan gjennomføres.

Utfordringen med timeplanen er at øvelse som dette går utover de rammen som er tildelt for faget, og i og med at de fleste studentene har relativt full timeplanen ellers og ikke bruker å ha fri på samme tidspunkt. Løsningen i dette tilfellet var å kjøre delvis på ettermiddagstid. Jeg hadde timeplansfestet forelesningstid fra 14:15-16:00. Og vi fortsatt til bortimot 18:00.

Å finne rom for å kjøre en øvelse som dette er slettes ikke lett. Det er begrenset hvor mange rom på NTNU som faktisk er egnet til denne øvelsen. Man trenger både flatt gulv for byggingen og sammenhengende tom veggplass for å gjøre bakoverplanleggingen. Jeg klarte å få booket noe rom gjennom NTNUs romreservasjonssystem som tilfredsstilte kravene på et tidspunkt som var egent. Heldigvis kom jeg på å tenke at målehallen i Lerkendalsbygget (der jeg har kontor) både tilfredsstiller kravene og stort sett ikke er bruk, og fikk avtalt å låne den til denne øvelsen.

Deltakelse

Jeg har to Villego sett, så jeg kunne maksimalt ha kjørt gjennom 28 studenter på en gang. Dette er en del færre enn jeg har studenter i faget (38 studenter leverte forrige øving), så jeg la ut påmelding på It’s Learning med beskjed om at hvis det ble fulltegnet så ville jeg sette opp en ny gjennomføring. Det var kun 13 stykk som valgte å delta.

Hvorfor såpass få velger å delta vet jeg ikke. Min erfaring er at en del studenter ser ut til styre unna alt som heter organisert undervisningsaktivitet, men her faller nok også en del fra på grunn av dette delvis går på ettermiddagstid og kollisjoner med andre ting.

Er det verdt det?

Dette er en øvelse som krever betydelig tid. Både med tanke på selve gjennomføringen og tiden som går med til å finne egnet tidspunkt og sted. Spesielt siden denne øvelsen ikke skalerer spesielt bra, hvis man skal ha mange studenter gjennom så må man nødvendigvis ha flere gjennomføringer.

Spørsmålet er om læringsutbyttet kan forsvare denne tidsbruken? Det kommer litt an læringsmålet. Hvis læringsmålet skal være å få kunnskap om Last Planner så vil jeg si nei. Øvelsen bidrar til å øke forståelsen, men ikke såpass at det kan forsvare tidsbruken. Hvis derimot læringsmålet skal være få ferdigheter i bruk av metodikken så har man ikke så mye annet valg. Jeg kan ikke se for meg noe særlig andre metoder for å øve på den sosiale interaksjonen som er helt essensiell i tilnærmingen.

Veien videre

Jeg kommer nok til å kjøre øvelsen igjen til høsten (faget blir flyttet til høstsemesteret), så sant jeg finner rom til å ha øvelsen i da også. Men jeg tror at jeg skal prøve å få stud.asser til å kjøre det da. Noe som burde være relativt uproblematisk såfremt jeg setter meg ned og lager noen bedre instruksjoner enn de som fulgte med Villego settet, de var nemlig ikke helt gode.

Bruk av stud.asser vil gjøre at tidsbruken på fasilitatorsiden blir mindre begrensende. Og det vil da være mulig å noen flere gjennomføringer på ulike tidspunkt slik at alle studentene (som vil) får muligheten til å delta.

About author

Frode Drevland

Andre innlegg

blackboard-death

Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger

I går prøvde jeg kjøre Villego for første gang...

Les mer
student_som_ikke_horer_etter

Studenter som ikke hører etter

I går prøvde jeg kjøre Villego for første gang...

Les mer
plusdelta-05-10-16

Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser

I går prøvde jeg kjøre Villego for første gang...

Les mer

There are 0 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *