Undervisning
Bruk av Plus/Delta etter forelesning
7. mars 2016
0

Plus/Delta er en enkel teknikk som benyttes som en del av kontinuerlig forbedringsarbeid som jeg har plukket opp fra det internasjonale Lean Construction miljøet. Der brukes den alltid på slutten av møter, konferanser og lignende. Man setter opp to kolonner, en for pluss og en for delta, på en tavle eller flip-over.  Deretter ber man deltakerne komme med plusser eller deltaer. En pluss er noe som var bra og som man vil beholde, en delta er noe som kan eller bør forbedres.

Første erfaring

Dette semesteret har jeg kjørt denne teknikken etter de fleste forelesningene og synes det har fungert bra. Bildet over viser hva som kom opp etter første forelesning. Studentene likte at forelesningen ikke var en ren monolog, men at jeg faktisk la opp til noe dialog. De var også fornøyd med å faktisk få komme med tilbakemelding på forelesningen på slutten. Det eneste forbedringspotensialet som kom opp her kom fra meg selv, og det var å sørge for å ha en fungerende datamaskin. (Min ville ikke starte på grunn av strømproblemer og jeg endte opp med å springe ned på instituttet for å få tak i en låne pc.

Streng tatt var det en til delta denne dagen, men den kom aldri opp på tavla. Mens jeg holdt på å pakke ihop etter forelesning var det en student som kom bort til meg påpekte at jeg snakket litt fort til tider. Hvordan jeg håndterte den saken er best spart til et senere innlegg. Poenget her at at det er ikke alle studenter som er komfortabel med å komme med kritikk eller forbedringforslag i forsamlinger. Samtidig så tror jeg at det å kjøre en slik øvelse som Pluss/Delta senker terskelen for at studentene kan komme til meg med tilbakemeldinger på tomannshånd.

Hva fungerer det til

I utgangspunktet så tok jeg i bruk denne teknikken for å få tilbakemeldinger på selve forelesningene. Men jeg fikk også etterhvert endel tilbakemeldinger som gikk på mer praktiske ting omkring forelesningene. F.eks. hvis jeg ikke hadde lagt ut informasjon tidsnok. Mange av kommentarene som kommer er også gode markører på hvor forståelig og engasjerende forelesningene er. For eksempel vil en delta om ønske om flere eksempler tyde på å forelesningen var litt for abstrakt for å være forstålig.

Alt i alt så synes jeg at dette fungerer svært godt for meg som en kalibrering av hva som fungere og ikke fungerer på forelesningen, f.eks. jamfør å benytte små gruppediskusjoner for å bryte opp forelesningen. Mye bedre enn det man får ved bruk av referansegruppe. Der synes jeg feedback-sløyfene blir litt for lange.

Prøv det selv

Hvis du er foreleser så vil jeg oppfordre deg å prøve ut å kjøre en kort Pluss/Dellta etter forelesningen, det tar bare noe får minutter. Legg gjerne inn en kommentar her med erfaringene du gjør deg.

 

 

 

About author

Frode Drevland

Andre innlegg

blackboard-death

Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger

Plus/Delta er en enkel teknikk som benyttes som en...

Les mer
student_som_ikke_horer_etter

Studenter som ikke hører etter

Plus/Delta er en enkel teknikk som benyttes som en...

Les mer
plusdelta-05-10-16

Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser

Plus/Delta er en enkel teknikk som benyttes som en...

Les mer

There are 0 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *