Hei. Jeg heter Frode Drevland og jobber som universitetslektor ved Institutt for bygg, anlegg og transport ved NTNU. Her blogger jeg om ting som er relatert til mitt virke som dette.

Undervisning
Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger
19. oktober 2016
0
Blackboard blir døden for karaktergivende øvinger
I går var jeg på læringstreff på Dragvoll med tema tilbakemelding. Et av punktene på programmet var Blackboard og hvilke muligheter vi får for tilbakemelding når vi til neste år tar i bruk dette læringsstøttesystemet. Mitt inntrykk var at Blackboard ser veldig bra ut og at det vil gi en betydelig enklere arbeidsflyt med tanke […]
Undervisning
Studenter som ikke hører etter
11. oktober 2016
0
Studenter som ikke hører etter
I dag morges ble jeg litt småfrustrert over enkelte studenters evne til å ta beskjeder til dere eget beste. Før helga hadde jeg øvingslevering i TBA4157 Prosjektbasert produksjon. Noen timer før innleveringsfristen var gått ut tok jeg da en gjennomgang resultatene fra plagieringskontrollen på It’s Learning for de oppgavene som hadde blitt lever så langt. […]
Undervisning
Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser
5. oktober 2016
0
Verdien av umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser
Jeg har i  tidligere innlegg touchet litt innom fordelen med å kunne gi umiddelbar tilbakemelding til studentene. Da kjørte pluss/delta etter forelesning i dag så fikk jeg en kommentar som virkelig fikk meg til å verdsette det å få umiddelbar tilbakemelding til meg selv som foreleser. En av deltaene, altså forbedringspotensial, som kom opp var […]
Undervisning
Utfordringer med gruppearbeid og -diskusjoner i forelesninger
30. september 2016
0
Utfordringer med gruppearbeid og -diskusjoner i forelesninger
Som nevnt i forrige innlegg så hadde avsluttet jeg forelesningen på mandagen denne uken med en praktisk oppgave der studenten skulle jobbe i grupper med en faktisk case og av bruk CBA-metoden som jeg vi hadde gjennomgått i løpet av timen. Dette trigget meg til å filosofere litt over utfordringer med å ha gruppearbeid og […]
Undervisning
Learning-by-doing i forelesning
21. september 2016
0
Nå på mandag holdt jeg forelesning som, i hovedsak dreide seg om Choosing by Advantages (CBA), en beslutningstakingsmetodikk som er svært velegnet for beslutninger der det er mer enn en beslutningsvariabel å ta hensyn til, som jo gjelder for de fleste beslutninger vi tar i byggeprosjekt. CBA er metodologi som i min erfaring krever learning-by-doing […]
Undervisning
Øvingsveiledning som Gemba Walk
14. mars 2016
0
, ,
Øvingsveiledning som Gemba Walk
Nylig skrev jeg om bruk av Pluss/Delta etter forelesning som en feedbackmekanisme på forelesningene. I den forbindelse nevnte jeg at Pluss/Delta er bra til mye, men er ikke er noe særlig hjelp til å måle læringsutbytte av forelesningene. For å gjøre har jeg funnet ut av øvingsveiledning, som en form for Gemba Walk, fungerer godt til […]
Undervisning
Første forsøk med Villego for å lære bruk av Last Planner
11. mars 2016
0
, , , ,
Første forsøk med Villego for å lære bruk av Last Planner
I går prøvde jeg kjøre Villego for første gang med studentene mine i TBA4157 Lean Design and Construction. Villego er en simulering av Last Planner systemet, som er den primære planleggingsmetodikken som benyttes innenfor Lean Construction. I Norge brukes tildeles begrepet «involverende planlegging» om dette, selv involverende planlegging egentlig den navnet Veidekke har gitt på […]
Undervisning
Bruk av Plus/Delta etter forelesning
7. mars 2016
0
Bruk av Plus/Delta etter forelesning
Plus/Delta er en enkel teknikk som benyttes som en del av kontinuerlig forbedringsarbeid som jeg har plukket opp fra det internasjonale Lean Construction miljøet. Der brukes den alltid på slutten av møter, konferanser og lignende. Man setter opp to kolonner, en for pluss og en for delta, på en tavle eller flip-over.  Deretter ber man deltakerne komme med […]